Egyre több olyan bejelentéssel találkozunk, miszerint a nagy áruházak elkezdték csökkenteni az árakat. Az árháború eleinte a vajjal kezdődött, majd a trappista sajttal folytatódott. A Lidl például több, mint 200, míg a Spar közel 600 termék árát csökkentette nem csak egyszeri akció keretében.
A Privátbankár annak járt utána, hogy az általuk összeállított bevásárlókosár végösszege valóban csökkent-e a bejelentett akciók hatására.
Kis mértékben csökkent az infláció
A KSH februári inflációs adatai szerint 2022. februárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára jelentősen, 43,3 százalékkal emelkedett. Februárra viszont a margarin 2,2 százalékkal, a sertéshús 0,6 százalékkal, a baromfihús pedig 0,5 százalékkal lett olcsóbb.
A nagy képet nézve viszont így is nagyot nőttek az élelmiszerárak. Februárig a tojás 79,2 százalékkal, a tejtermékek 76,2 százalékkal, a vaj és vajkrém 75,1 százalékkal, míg a sajt 72,1 százalékkal drágult.
Mennyit segít a boltok árcsökkentése?
A Privátbankár április 5-én felkereste az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét, hogy feljegyezzék a 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosaruk árait, ahogyan ezt bő 16 éve minden hónapban megteszik.
Márciusban már 1 százalékos árcsökkenésről számolt be a lap,
áprilisban viszont újabb és nagyobb mértékű árcsökkenést tapasztaltak.
Összesen 1,6 százalékkal fizettek kevesebbet a pénztárnál ugyanazért a 30 termékért, mint márciusban. Ez 564 forint megtakarítást jelent.
Tavaly áprilishoz képest viszont így is 36,9 százalékkal magasabb a bevásárlás végösszege, azaz átlagosan 9590 forinttal többet kell otthagyni a pénztárnál. Olyan termék pedig nincs is, ami olcsóbb lenne, mint egy évvel ezelőtt volt.
A boltok árcsökkentésének tehát megvan a hatása, a végösszeg azonban koránt sem csökkent olyan radikálisan, mint amilyen mértékben az élelmiszerárak emelkedtek az elmúlt egy évben.