A tudatos vásárlók olyan fogyasztók, akik átlátják a vásárlási döntéseiket, emellett pedig próbálnak etikus és környezetbarát cégektől vásárolni. Nem egyszerű eljutnunk addig, hogy a lehető legracionálisabb pénzügyi döntéseket hozzuk, viszont ha sikerül, kevesebb bűntudatunk és több pénzünk marad.
Miért költesz túl sok pénzt?
Ha tudatos vásárló szeretnél lenni, először is sok belátásra és kellő önismeretre lesz szükséged. A pénzügyekben senki nem számít teljesen racionálisnak, hiszen az anyagi javak szoros kapcsolatban állnak az érzelmeinkkel. A gyakori túlköltekezésnek, a számlák befizetése rendszeres halogatásának, esetleg az anyagiak körüli állandó nézeteltéréseknek, így rengetegszer valamilyen mélyebb lelki oka is lehet.
A pénz csak ritkán egyszerű fizetőeszköz, tudat alatt rendszerint valamilyen érzelmet, például félelmet, bűntudatot, szégyent vagy irigységet párosítunk hozzá.
Az anyagiakkal kapcsolatos teendők elodázásakor is előfordul, hogy az emberek halogatónak, fegyelmezetlennek, esetleg lustának bélyegzik magukat. A háttérben viszont leginkább az állhat, hogy valamiért mélyen feszélyez minket egy adott feladat elvégzése. Az agyunk pedig nagyon ügyesen manőverezik, hogy megvédjen ezektől a szorongó, kellemetlen pillanatoktól.
Tehát ha régóta szeretnéd áttekinteni a pénzügyi helyzeted, de mégsem kerítettél rá sort, előfordulhat, hogy már a szituáció gondolattól is megemelkedik a szorongásod szintje, mert félsz a valóságtól, például attól, hogy nem tudsz elég pénzt félretenni a gyerekeid iskolázásra – írja a Forbes.
Így amennyiben szeretnél tudatosabban állni az anyagiakhoz, először érdemes felismerned, hogy melyek azok az érzelmek, amiket a pénzhez párosítasz, illetve ugyanilyen fontos tisztáznod azt is, hogy az anyagi javak miért váltják ki belőled ezeket az emóciókat. Amíg ez nem történik meg, nem lehetsz tudatos vásárló, hiszen az érzéseid mindig hajlamosak lesznek felülírni a racionális gondolkodást.
Figyelj oda az időfeleslegre!
A háztartási cikkek elterjedésével egyre kevesebb munka hárult az emberekre. Amíg az ötvenes évek amerikai háziasszonyai például egész hétvégéket voltak kénytelenek takarításra szánni, addig 20-30 évvel később, a háztartási gépek elterjedésével már rengeteg időt spórolhattak meg. A szociológusok és pszichológusok emiatt kíváncsiak lettek, hogy általánosságban hol töltjük el a keletkezett időfelesleget. Az akkori kutatás pedig arra jutott, hogy a bevásárlóközpontokban.
Az állításra ma ugyanakkor bárki egyszerűen rávághatja, hogy ritkán jár shoppingolni. Az internet elterjedése óta viszont már arra sincs szükségünk a költekezéshez, hogy kitegyük otthonról a lábunkat.
A vásárlás tehát belénk van kódolva, hiszen nem csupán a lelkiállapotunk hat az anyagiakkal kapcsolatos magatartásunkra.
Egy ördögi körről van szó, a pénzköltés ugyanis – egy kis időre bár, de – elégedettséggel tölt el. Amennyiben viszont sikerül tudatos vásárlóvá válnod, a boltba járás nem emeli majd jelentősen a hangulatodat.
Tudatos listázás: Mire van szükségünk, mit szeretnénk elérni hosszabb távon?
Ha már le tudsz ülni áttekinteni a pénzügyi helyzeted, azt is könnyebben átgondolhatod, hogy mit engedhetsz meg magadnak, mire szeretnél spórolni, illetve miről kell lemondanod a hőn áhított megtakarításhoz.
Az önfegyelem megtartásában segíthet az is, ha utána jársz, milyen apróbb trükkökkel igyekeznek vásárlásra csábítani az üzletek és reklámok. Egy jó marketinges pontosan tisztában van azzal, hogy milyen emóciókat válthat ki a pénz és költekezés, illetve mit kell mutatnia ahhoz, hogy vásárolni akarjunk.
A pénztáraknál lévő csokik és cukrok funkciója ma már szinte mindenki számára ismert.
Így ha például átlátod, hogy ezek az édességek csak azért vannak ott, hogy az utolsó pillanatban még valamit bedobj a kosaradba, könnyebb megálljt parancsolni a kezednek. És máris megspóroltál pár száz forintot.
Az interneten pedig szintén megvannak ezek az ösztönző fortélyok. Sőt, az online böngészések közepette, különösen egy stresszes nap után, a termékek ösztönösen kerülnek a kosárba. Egy internetes vásárlásnál ráadásul nem tudjuk kikerülni a felesleges csomagolást sem.
Olvass utána a termékeknek!
Persze olyan nincs, hogy sosem költünk semmire. A tudatos vásárlók ugyanakkor jól megfontolják, mire adnak ki pénzt. Így ha fényképezőgépet szeretnének venni, először átgondolják, hogy miért van rá szükségük, majd alszanak rá néhány napot.
Amennyiben pedig ezután is arra jutnak, hogy valóban szükségük van a fényképezőgépre, informálódni kezdenek az eszközökről. Ebben az esetben például nem elég utánaolvasni, hogy mely gépek számítanak a legjobbnak. Akkor tudsz jól választani, ha már képes vagy válaszolni többek között arra, hogy mire fogod használni az eszközt illetve kezdőnek számítasz-e.
A tudatos vásárló sokat olvas
A tudatosság egy magasabb szintjén már nem csupán az adott termékek tulajdonságait ismered meg, hanem a gyártó cégek után is informálódsz. Bár csábító lehet olyan online márkáktól vásárolni, amelyek rendszeresen küldenek értesítéseket a különböző kedvezményekről, ugyanakkor ahogy a wp.nyu.edu oldalon írják, ebben az esetben szükséges megfontolni, hogy a cég miért képes ilyen alacsony áron árut értékesíteni.
A tudatos vásárló igyekszik etikus döntést hozni, így mindenképp utánajár, hogy az adott vállalatok alkalmaznak-e kizsákmányoló foglalkoztatási gyakorlatok.
Emellett mindannyian tudjuk azt is, hogy az életmódunk és a fogyasztási szokásaink hatással vannak a Földre illetve annak lakóira.
A természet megóvása szintén része a tudatos döntéseknek. Ha a környezetvédelem a te ügyednek is számít, keress olyan vállalatokat, amelyek támogatják a fenntarthatóságot és többek között újrafelhasználható csomagolást használnak.
Sok olyan termék kerül a kezünkbe továbbá, amely több ezer kilométerről származnak. A légi szállítás viszont hatalmas mennyiségű káros anyagot bocsát ki. A helyi termékek vásárlása így nem csak abban segít, hogy támogasd a kisebb vállalkozókat, de tettél vele a környezetért is.