Már csak néhány napjuk van a bankoknak arra, hogy a január 31-i határidőig tájékoztassák az ügyfeleket az előző évi bankszámla- és kártyaköltségekről. A Magyar Nemzeti Bank sajtóközleményében hívja fel a figyelmet, hogy ennek részletes áttekintésével és a fölösleges, nem használt szolgáltatások megszüntetésével akár évi több tízezer forintot is meg lehet takarítani.
Január végéig minden lakossági bankszámla-tulajdonos megkapja az éves díjkimutatását a bankjától, ami tartalmazni fogja az előző évi bankszámla- és kártyadíjat. Ezt a megállapodástól függően postai levélben küldik ki, vagy az internetbanki felületen teszik közzé.
A kimutatást minden esetben csak a számlatulajdonos láthatja, még akkor is, ha a számla fölött többen rendelkeznek.
Így fog kinézni az éves kimutatás
A pár oldalas, egyszerűen átlátható, jogszabály alapján minden banknál azonos formátumú díjkimutatás a számlavezetési díj mellett külön-külön sorokban összegzi a különböző fizetések (pl. utalások, beszedések), bankkártyás műveletek, folyószámlahitel (ha van), s egyéb szolgáltatások összesített terheit is.
Bemutatja, hogy az ügyfél hány tranzakciót végzett, mennyi volt ezek egységnyi díja, illetve, hogy ezek közül mennyi műveletért kellett ténylegesen fizetni.
A bankoknak egységes elnevezéseket, meghatározásokat kell használniuk a számlaszolgáltatásokra, műveletekre. A kapott díjkimutatás alapján így az ügyfelek más hitelintézetekéivel is összehasonlíthatják saját számlaszolgáltatásaik költségeit. Ebben segít a Magyar Nemzeti Bank ingyenes Bankszámlaválasztó programja, ami az adott fogyasztó tényleges számlahasználati szokásai alapján havi és éves becsült költséget is kiszámít.
Erre érdemes figyelni
A hitelintézetek kizárólag szigorú jogszabályi feltételek betartásával módosíthatják a bankszámla- vagy kártyaköltségeiket. Erre csak olyan ok, egyértelműen meghatározott körülmény alapján kerülhet sor, amelyik az ügyféllel kötött számlaszerződéskor a bank általános szerződési feltételeiben/üzletszabályzatában már szerepelt. A költségek változásáról az ügyfeleket legalább 2 hónappal korábban tájékoztatni kell, megnevezve az oklistában szereplő, az emelést megalapozó indokot.
Új díjat ennek kapcsán nem lehet bevezetni és nem szabad megváltoztatni a meglévő díj számítási módját sem.
A bankoknak az ügyfeleket arról is értesíteniük kell, hogy ha a költségemelést nem fogadják el, ingyenesen megszüntethetik számla- és egyéb kiegészítő szerződéseiket. A módosítás csak lehetőség: a korábbi években pl. számos bank nem hárította át az infláció okozta költségváltozásokat ügyfeleire.
Az MNB a tavaszi átárazási időszakban kiemelten figyeli a hitelintézetek költségmódosításait.
Ha jogsértést tapasztalnak, intézkedést hoznak az ügyfelek érdekeinek védelmére.
Az MNB 2013-14-ben milliárdos bírságot szabott ki több bankra a szabálytalan emelések miatt, és kötelezte azokat a fogyasztóktól törvénytelenül elvont pénzek visszafizetésére. De ilyen jogsértés lehet még például a számítási mód megváltoztatásával járó díjemelés, az ügyfelek hiányos tájékoztatása, vagy annak elmaradása.
Így válthatsz bankot, de sokallod a díjakat
A jegybank Ön tudja, mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján! címmel pénzügyi fogyasztóvédelmi edukációs kampányt is indított az ügyfelek tudatos számlahasználatának támogatására. Ennek keretében honlapján, kisfilmjében és szóróanyagaiban mutatja be, hogy tudatos számlaválasztással, a számlaterhek rendszeres időközönkénti áttekintésével valamint
a fölösleges, az ügyfél által nem használt szolgáltatások megszüntetésével akár évi több tízezer forint takarítható meg.
Ha az ügyfél jelenlegi bankszámlájához képest kedvezőbb számlaterméket talál egy másik piaci szereplőnél, kezdeményezheti az egyszerűsített bankváltást, amely az ügyfelek számára gyors és kényelmes eljárást biztosít. Ennek során mindössze új bankjánál kell megadnia korábbi bankszámlaadatait, s az új számlavezető gondoskodik beszedési megbízásainak, egyéb szolgáltatásainak áthozataláról, mégpedig maximum 13 munkanap alatt – olvasható a közleményben.