A Google kétségtelenül a legtöbbet használt keresőmotor az interneten, ami – ha nem is teljesen pontosan – elég jól képes megmutatni azt, hogy mi érdekli az embereket, mi az, amire a leginkább kíváncsiak. Az óriáscég az idén is összeállította a száz legkeresettebb termékeinek a listáját, amik között találunk meglepő dolgokat is, de természetesen az örök klasszikusok sem hiányozhatnak róla.
Naponta átlagosan nyolc és fél milliárd (!) keresést indítunk a Google motorjain keresztül: ez több, mint a Földön élő emberek száma. A becslések szerint egy ember jellemzően napi négy-öt különböző dologra, információra, termékre keres rá, ami a jóslatok és az eddigi tendenciák szerint a következő években csak növekedni fog.
De vajon mik voltak 2022 „sláger keresései”?
Melyek azok a termékek, amiknek az árára a legtöbben kíváncsiak voltak és mit árulnak el rólunk a kereséseink? A shopping.google.com elemzésének segítségével jártunk utána ezeknek a kérdéseknek!
Az óriáscég összesen hat kategóriában vizsgálta a különböző termékek kereséseit, amik a következők voltak:
- Otthon és kert
- Ruházat és kiegészítők
- Gaming és elektronikus eszközök
- Szépségápolás
- Játékok és kézműves termékek
- Egészség és fitnesz
Spórolás és környezettudatosság
Az idei év egyik legnagyobb változása az energiaárak hirtelen emelkedése volt, ami szinte kivétel nélkül mindenkinek a mindennapjaira hatással volt. Emiatt semmi meglepő nincs abban, hogy a keresett termékek közül
a legnépszerűbbek jelentős része mind a spóroláshoz, a kevesebb energiafogyasztáshoz, a pazarlásmentes DIY, vagyis Csináld magad! ötletekhez kötődnek.
Így végezhetett például az Otthon és kert kategória elején az otthoni gyertyakészítő-szett, ami száztíz százalékos növekedést mutatott 2021-hez képest. Szintén a spóroláshoz köthető a december legnagyobb slágere: a súlyozott takaró, amitől sokan talán a gázszámlák csökkenését remélik.
És ahogy az utóbbi évek tendenciája is mutatta, az idei évben is rendkívül népszerűek voltak a különböző zöld, környezettudatos termékek is, különösen azok, amik az otthoni növénytermesztéshez köthetők. A tavalyi évhez képest idén például
az úgynevezett hidropóniás, vagyis tápfolyadékos növénytermesztéshez használatos eszközök 350 %-os növekedést mutattak,
a tavaszi időszakot a keresések között pedig a komposztálásra alkalmas kukák uralták a Google-nél.
Klasszikus és modern egymásra hangolva
A technológiai fejlődésnek ma már senki nem tud és nem is akar gátat szabni, de ez nem jelenti azt, hogy ne férhetne meg a modern technika mellett a múlt iránt érzett nosztalgia is. Így lehetett az idei évben – különösen a decemberben – a Gaming és elektronika kategóriában a legnépszerűbb termék a digitális lemezjátszó, amit sokan ajándékba, sokan pedig saját használatra vásároltak az idei évben. Szintén ebben a kategóriában és szintén az ajándékozás időszakában, vagyis
decemberben volt a legkeresettebb eszközök között a VR-szemüveg, valamint a fejhallgató is
– míg egy hónappal korábban, novemberben a győztes pozíciót a laptopok tudhatták magukénak.
Abban talán nincs semmi meglepő, hogy a különböző órák között az okosórákra kerestek rá a legtöbben, azt viszont a Google is kiemeli, hogy
soha nem érdeklődtek még annyian az okosszemüvegek iránt, mint az idén.
A hiúság vására
A Google nem véletlenül szentel egy külön kategóriát a szépségipari termékeknek, ugyanis ez ma már legalább akkora biznisz, mint a sokáig jóval nagyobb népszerűségnek számító ruházati termékek. És ahogy – mint minden más kategóriában – itt is találunk örök klasszikusokat és olyan, meglepő termékeket is, amik idén kerültek fel először a listára. Az arcmaszkok és a különböző szérumok – különösen azok, amik kollagént is tartalmaznak -, az év elejétől az év végéig a lista elején szerepeltek. Idén már a LED-es arcmaszkok is felkerültek a legnépszerűbb termékek közé – mégpedig úgy, hogy a tavalyi évhez képest 2022-ben 250 százalékkal többen kerestek rá ezekre az eszközökre.
Hasonló módon, 90 százalékkal megugrott a kereslet a különböző, szépségápolási termékek tárolásához használt hűtők is,
az utazásokkor használt miniatűr hajszárítókra pedig 200 százalékkal többen kerestek rá.
A kategóriában az idei év egyik legnépszerűbb új belépői meglepő módon a fejmasszírozó gépek lettek.
A Google-nek ebben a kategóriában nem csupán a termék keresésekre, de a különböző kifejezésekre vonatkozó elemzése is érdekes meglepetéseket tartogat. A legtöbben ugyanis az útlevélfotó sminkelésre, a láthatatlan szemceruzára és a fáradt szemekre kerestek rá. Ezen felül népszerűek voltak még az olyan kérdések, mint az, hogy a „Árt-e a hialuronsav a terhesség alatt?” és „Szükséges-e hűteni a különböző szérumokat?”
Az egészség mindenek előtt
Az egészségtudatos életmód az elmúlt években legalább annyira fontos lett az embereknek, mint a környezettudatosság vagy az újrahasznosítás. Az egyre modernebb eszközök segítségével ma már gyakorlatilag bármilyen okoseszközzel követhetjük az aktuális fizikai állapotunkat, azt, hogy mennyi kalóriát égetünk el vagy mennyi a pulzusunk. Mivel azonban ezek az elektronika kategóriába tartoznak, a Google az Egészség és fitnesz termékek közé ezeket nem sorolta fel.
A legnépszerűbb termékek a kategóriában az úgynevezett pickleball eszközök lettek.
Ez a jelenleg leggyorsabban fejlődő sportág, amit gyakorlatilag a tenisz, a tollaslabda és az asztalitenisz keverékéből hoztak létre és ezt jól tükrözi is a Google keresések száma is: a pickleball eszközökre 500 százalékkal többen kerestek rá 2022-ben, mint tavaly. Emellett természetesen a különböző elektromos eszközök voltak azok, amik a leginkább érdekelték a felhasználókat és ezek közül is az elektromos biciklik valamint rollerek voltak azok, amikre a legtöbb keresés érkezett. A 2022-es évben a lista legnagyobb újdonságai meglepő módon a kutyáknak szánt futópad és az otthoni szaunák voltak.