A divatvilágban egyre gyakoribb, hogy a nagy presztízsnek örvendő, évtizedek óta a csúcson lévő luxustermékeket gyártó divatházak olyan darabokat dobnak piacra, amivel meghökkentik a vásárlóikat. Elég csak a Gucci állatoknak szánt kollekciójára vagy a Dior milliókat kóstáló kerti szerszámaira gondolni – természetesen ezeket a tervezők nem a hétköznapi vásárlóiknak szánják, hanem azoknak, akiknek valódi státuszszimbólumot jelent az, hogy egy-egy márka limitált darabját a magukénak tudják. Bátran kijelenthetjük azonban, hogy ezt az iróniával átitatott, meghökkentő stílust senki nem képviseli jobban jelenleg, mint a Balenciaga és annak tervezője, Demna Gvasalia. A cég nemrégiben egy olyan cipőt dobott piacra közel félmillió forintért, ami úgy néz ki, mintha egy kutya szájából rángatták volna ki, most pedig még tovább mentek. Ezúttal nem mást, mint egy teljesen egyszerű, hétköznapi szemeteszsákot árul a Balenciaga, mégpedig 1790 dollárért, vagyis átszámolva hétszázezer forintért – írja a hypebeast.com. Természetesen mondanunk sem kell, hogy a táska alapvetően kétféle, teljesen ellentétes reakciót kapott: akadtak, akiket elragadtak az indulatai és felháborodottan reagáltak, mondván, hogy ez nem más, mint felháborító pénzrablás, mások szerint viszont az egész „akció” egy fricska a dúsgazdag embereknek, akik természetesen ezt az elképesztően drága darabot is megveszik majd.
-Ha egyszer van lehetőségem arra, hogy piacra dobjam a világ legdrágább szemeteszsákját, miért ne tenném meg?!
Sokat elárul a világról, hogy mindenki ezzel van elfoglalva, ahelyett, hogy ennél sokkal fontosabb dolgok mellett vagy ellen emelnék fel a szavukat – idézi a hypebeast.com a tervezőt. Természetesen a „táska” esetében nem csupán magát a márkanevet kell megfizetni, a hétszázezer forint nagyjából arányban áll a minőséggel – a szemeteszsáknak kinéző kiegészítő ugyanis az utolsó milliméterig borjúbőrből készült, ami egyébként is rendkívül drága. Sokak szerint, például a brit Vogue egyik szakértője szerint viszont a márka és a tervezője, Demna egy egyszerű botránynál sokkal többet szeretett volna elérni ezzel a húzással.
A bemutatón ugyanis fagyos szélben, hóesésben vonultak a modellek, túlméretezett, koszosnak, használtnak tűnő ruhákban – a divatlap szerint ezzel a világban egyre tragikusabb migrációs hullámokra reflektálva és arra, hogy milyen szörnyű körülmények között ezeknek az embereknek élniük, menekülniük, életben maradniuk. Sokak szerint azonban ez egyszerű belemagyarázás, a Balenciaga hosszú évek óta semmi másról nem szól, mint arról, hogy viccet csináljon a vásárlóiból.