A járvány hatására rendkívüli mértékben emelkedett az élelmiszerboltokról szóló internetes interakciók mértéke, és a boltok részéről a közösségi oldalak aktív használata, s így a felhasználók érdeklődése 2021-ben is megmaradt. Ugyanakkor míg a korábbi években az üzletek körüli diskurzusokat is a járvány témája uralta, a tavaly már főként az őket érintő jogszabályi változások – például az árstop vagy a lejárt élelmiszerekre vonatkozó beszolgáltatási kötelezettség – kínálták a legfőbb témát – írja a portfolio.hu. Minderről az Ynsight Research netnográfiai kutatásából kaphatunk tájékoztatást, amelynek során azt vizsgálják, melyik boltról, mennyit és hogyan beszélgetünk az online térben.
A legtöbbet továbbra is a Lidl, a Coop és a Spar hármasról beszéltünk az interneten,
ami arra is utalhat, hogy hiába az online bevásárlás térnyerése, ragaszkodunk a hagyományos szokásainkhoz, hiszen a listavezető Lidlnél nincs lehetőség házhozszállításra. Ahogy 2020-ban, úgy 2021-ben is felfutóban maradt a Real, az Aldi és a Penny Market, viszont a Metro, a Tesco, az Auchan és a CBA/Príma egyre kevésbé érdekelte a vásárlókat.
Hasonló képet rajzol ki az üzletekkel való kommunikáció statisztikája: itt is a Lidl, a Coop és a Spar vezet, a többi üzletlánc, és azon belül is a hipermarketek, erős lemaradásban vannak. Habár elsőre semmitmondónak tűnhet ez a rangsor, valójában nagyon is fontos, hiszen azt mutatja, mennyire rezonálnak a megosztott tartalmak a netezők érdeklődésével. Ennek sikertelenségét jelezheti, hogy 2021-ben az Auchan közel 40 százalékos visszaesést hozott össze. Nem így a Penny Market, ahol – valószínűleg a nyereményjátékok miatt – a posztok a 2020-as adatokhoz képest nagyon sok reakciót váltottak ki.
Az egyéb tekintetben lecsúszott Metro az online tartalmakhoz fűződő érzelmi viszonyulás alapján 2021-re szabályos lóugrást produkált, a lista majdnem utolsó helyéről került az elsőre, s ezzel a netezők kedvenc üzletlánca lett. A siker hátterében az aktív jótékonysági tevékenység állhat.
A követőbázisok mérete kevéssé változott, legnagyobb tempóban a Reál, a Coop és a Lidl növelte követői számát. Továbbra is látványos fölénnyel vezet az Auchan (4 millió 131 ezer követő), a második helyen a Lidl áll (1 millió 24 ezer követő). A drámai különbség az Auchan magyar oldala körül kialakult nagy arányú nemzetközi követőbázisnak köszönhető. A harmadik helyre a Spar került, az ő oldalukat 800 ezer ember lájkolta.