Spar: az étolaj a duplájára drágult a háború miatt, árstop nélkül ennyit fizetnénk a boltokban
Ukrajna óriási alapanyagtermelő az élelmiszerpiacon, a háború miatt azonban számos termék, így a gabona, az étolaj, most nehezen lesz beszerezhető. “Kétségbeesésre nincs ok, mert a boltoknak 3-5 hónapra elegendő készletük van, ez az idő arra elég lesz, hogy új utakat találjunk, viszont ezek az új utak várhatóan tovább növelik majd az inflációt. Attól nem tartok, hogy nem lesz áru, attól viszont igen, hogy nem lesz olcsó” – válaszolta újságírói kérdésre Heiszler Gabriella, a Spar ügyvezető igazgatója a vállalat csütörtöki sajtótájékoztatóján.
Az étolaj az orosz-ukrán háború miatt jelenleg a duplájára drágult, az elmúlt két hétben a sertéshús ára 50 százalékkal nőt, a liszt pedig 20-30 százalékkal kerülne többe, ha ezeken a termékeken nem lenne árstop.
Az orosz-ukrán háború további hatásai
A Startlap kérdésére az ügyvezető úgy fogalmazott, országosan látható, hogy az emberek aggódnak az infláció miatt, és azokból az alapélelmiszerekből, amiknek nagy része egybeesik a hatósági áras termékekkel, érzékelnek egy felhalmozási igényt a vásárlók részéről.
Mint megtudtuk, inkább lokálisan érezhető, hogy mennyien vásárolnak az ukrajnai menekülteknek a boltokban – országosan kevésbé tűnik fel, ha valaki például három egészségügyi termékkel, vagy öt tartós élelmiszerrel többet tesz a kosarába, hiszen óriási mennyiséget mozgat meg a vállalat -, de főleg Budapesten, a pályaudvarok környékén lévő üzletek forgalma nőtt emiatt.
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője hozzátette, nagyon megnövekedett az adománygyűjtési kérelmek a száma az áruházakban, ezeket most is soron kívül engedélyezik. Sok megkeresés érkezett magánemberektől, cégektől is, hogy szeretnének különböző mennyiségeket vásárolni különböző termékekből, így segíteni a menekültek ellátását, vagy támogatni a segélyszervezeteket – ezt egyébként a Spar is megtette, folyamatosan segítséget nyújt a Máltai Szeretetszolgálatnak, a termékek ingyenes szállításában is.
Heiszler Gabriella beszámolt arról is, hogy nyitottak az ukrán menekültek foglalkoztatására, ami megoldást jelenthet a munkaerőhiányra is, jelenleg főleg a fővárosi és az osztrák határ mentén lévő üzletekből hiányoznak munkavállalók. A kérdés inkább az, hogy az ukrajnai menekülteknek mikor lesznek megfelelő papírjaik a munkavégzéshez, hogyan tudnak elhelyezést biztosítani a gyermeküknek arra az időre, és egyáltalán Magyarországon terveznek-e maradni hosszabb távon.
A vásárlók még inkább akcióérzékenyek lettek
“Érezhető, hogy az emberek egyre inkább odafigyelnek a pénztárcájukra, ez pedig azt jelenti, hogy nagyon akcióérzékenyek lettek. A forgalmunkat tekintve folyamatosan rekordokat dönt az akciós részarány, a korábbi hónapok adatait is túlszárnyalta az emelkedés. Emellett nőtt a sajátmárkás részarányunk is, mára a forgalmunk egyharmadát teszi ki” – ismertette Heiszler Gabriella az évértékelő eseményen. A Spar sajátmárkás termékek kínálata 2021-ben közel háromszáz élelmiszertermékkel bővült, s kiemelt figyelmet kaptak a helyi termelőktől származó árucikkek is.
Árbevétel: 7,2 százalékos növekedés
A vállalat a pandémia ellenére 791,8 milliárd forint forgalmat realizált a tavalyi évben, amely 7,2%-os növekedést jelent 2020-hoz képest. A társaság 614 üzletet működtetett 2021 végén, 35 Interspar hipermarketet, 345 szupermarketet és 234 franchise-üzletet. A munkatársak száma elérte a 14 500-at, így a múlt év végén ötszázzal többen dolgoztak a cégnél, mint 2020-ban.
Szalay Zsolt, a kereskedelmi üzletlánc ügyvezető igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hat új saját egységet nyitottak tavaly, ezek közül kiemelte a hálózat 35. Interspar áruházának átadását Kaposváron. A vállalat országszerte 18 üzletét újította fel, a franchise-hálózat pedig 30 eladóhellyel bővült. Az online shop az előző évi teljesítményéhez képest két számjegyű növekedést ért el, 2021 újabb terjeszkedést is hozott: júliustól Székesfehérvár mintegy százezer lakosával nőtt az online-vásárlók köre.
A benzinkutakon lévő boltjaikra is kitért Szalay Zsolt: a koronavírus-járvány miatti lezárások alatt nagyon dinamikusan növekedett a forgalom ezekben az üzletekben, hiszen végig nyitva voltak, így új vásárlói réteget is megszólítottak.
Mint elhangzott, folytatták az önkiszolgáló kasszák telepítését, ezek már 163 Spar és Interspar áruházban érhetők el.
A műanyag nem ellenség, még nincs, ami teljesen kiválthatná
Maczelka Márk ismertetett egy-két érdekes statisztikát a legújabb kutatásokból, miszerint mi is fontos a magyar vásárlók számára?
Mint mondta, a fenntarthatóság fogalmáról elsősorban a környezetvédelem jut a fogyasztók eszébe, ezen belül a műanyagcsökkentés, illetve az élelmiszerpazarlás megelőzése. A vállalatnak több projektje, törekvése van arra, hogy csökkentsék a műanyag felhasználását, ám nem gondolják azt, hogy a műanyag ellenség, amíg nem találnak olyan csomagolási alternatívát, ami teljes mértékben garantálja az élelmiszer-biztonságot, addig a váltás nem tud megtörténni.
Ráadásul a fogyasztók nagyon árérzékenyek, így erre is figyelniük kell, amikor lépéseket tesznek a környezetbarátabb termékek felé. A saját kutatásaik ugyanis azt mutatják, hogy az emberek 72 százaléka hajlandó lenne többet költeni azért, hogy környezetbarátabb csomagolásban vásárolja meg a termékeket, a valóság ezzel szemben az, hogy a vásárlók mindössze 8-11 százaléka fizet ténylegesen többet az ilyen termékekért.
Bő ötvenmilliárdos forgalom a saját húsüzemekben
A Spar mindkét üzemegysége, a bicskei Regnum Húsüzem és Oktatóközpont, valamint a Regnum Húsüzem Perbál is eredményesen zárta az évet. A bicskei üzem sikeresen teljesítette az éves audit-vizsgálatot, amelynek köszönhetően 16 aktív védjegyes frisshús-termék esetében korlátozások nélkül folytatódhat a Magyar Termék logó használata, sőt, 2021 októberében a perbáli üzem további öt hazai és hat hazai feldolgozású terméke is elnyerte a védjegyhasználati jogot.
Perbálon tavaly februárban kezdődött el a szárazáru-termékek gyártása: a húsüzem évi 500 tonna gyártásával tervez. A bicskei húsüzem nettó forgalma 44,56 milliárd, míg a perbálié 6,27 milliárd forint volt tavaly.