Az intézkedésről, amelyet Orbán Viktor szombati évértékelőjében jelentett be, és az Innovációs és Technológiai Minisztérium épp csak kiadta saját tájékoztatóját, vasárnap meg is jelent a kormányrendelet a Magyar Közlönyben. A tárca közleményében arról ír: a kormány a világpiaci folyamatokat figyelembe véve döntött az üzemanyagárak hatósági árának fenntartása mellett. Emlékeztettek: a magyar emberek védelme érdekében, rezsicsökkentési politika részeként vezették be tavaly év végén a benzinárstopot, s míg az elmúlt egy évben a világon mindenütt ugrásszerűen megnőtt a benzin ára, a magyar fogyasztóknál csak kevesen vásárolhattak olcsóbban üzemanyagot Európában már az árplafon bevezetése előtt is.
Az üzemanyagárak és az infláció féken tartása miatt a kormány 2021. november 15-étől a 95-ös oktánszámú motorbenzin és a dízelgázolaj lehetséges legfelső árát literenként 480 forintban határozta meg. Az intézkedés első ütemben három hónapra szólt, vagyis idén február 15-ig lett volna hatályos, a hosszabbítással azonban2022. május 15-ig lesz érvényben. A benzin literenkénti átlagára az árstop nélkül hozzávetőlegesen 510, a gázolajé pedig 530 forint lenne – tette hozzá az ITM. A tárca szerint az üzemanyagárstop a gazdaságra is jó hatással van, a hatósági ár fél százalékkal hozzájárul az infláció csökkentéséhez.
A kormányrendeletből kiderül: nem biztos, hogy a rendelkezés egészen május 15-ig kitart, mivel az árszabályozás a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztésekor szintén hatályát veszti – írja a napi.hu. A rendeletben azt a korábbi intézkedést is meghosszabbították, miszerint a kutak kötelesek forgalmazni az érintett üzemanyagokat. Amennyiben pedig egy töltőállomás üzemeltetője nem vállalja, vagy nem tudja megoldani az üzemanyagszolgáltatást, akkor kijelölhetnek helyére egy másik szolgáltatót, aki ideiglenesen átveheti az üzemeltetést – a Mol jelentkezett, hogy hajlandó erre.
Arra nem tért ki sem a minisztérium, sem Orbán Viktor, hogy a benzinkutasok máris jelentős visszaesésekre panaszkodnak, három benzinkút bezárása kényszerült a hatósági ár bevezetése miatt. Szakértők szerint az üzemanyagárakat terhelő áfa csökkentésével, amely a kereskedők helyett a kormány zsebéből venné ki a pénzt, kisebb kárt szenvednének az üzemeltetők. Egy reprezentatív felmérés szerint a magyar lakosság többsége is inkább az adócsökkentést támogatná.