Jókora ellentmondásba keveredtek a világ pénzügyi vezetői, szakértői és a nagyvállalatok. Míg az előbbiek úgy vélik, az elmúlt évben felgyorsult infláció nem lesz tartós, addig az utóbbiak -köztük a fogyasztási cikkeket kínáló cégek vezetői – szerint tartósan magasabb költségekre kell berendezkedniük, ami persze a fogyasztókon fog csattanni. A legnagyobb világmárkák átterhelik magasabb kiadásaikat a fogyasztóikra, és arra figyelmeztetik a döntéshozókat, hogy ha nem veszik komolyan az inflációt, akkor még rosszabbá válhat a helyzet – írja a Napi.hu.
Arra számítanak, hogy az árak magasabbak lesznek jövőre, mint idén.
Az Unilever például 2021 harmadik negyedévében több mint négy százalékkal emelte árait és az év utolsó három hónapjára még nagyobb drágítást ígér, a Nestlé ugyancsak 2021 után 2022-ben is áremeléseket tervez.
Egy brit felmérés szerint a szigetország feldolgozóipari cégei 1980 óta nem emeltek annyit áraikon, mint idén októberben, hogy lépést tartsanak elszálló költségeikkel és a munkaerőhiánnyal.
Súlyosbodó munkaerőhiány
A nyugdíjba vonulók helyére kevesebben lépnek be a munkaerőpiacra, tartós munkaerőhiányra készülnek az egészségügyben, az oktatásban, a technológiai és a logisztikai ágazatban. A helyzetet súlyosbítják a bérviták, amik a vállalatokra költségnövekedési nyomást gyakorol: emelik a béreket, hogy biztosítani tudják az üzemeléshez szükséges személyzetet. Az emberek fizetési igényeit eközben az áruhiány nyomhatja fel, ami növeli a fogyasztási cikkek árát.