Minderre a közép-kelet-európai fókuszú digitális marketingügynökség, a Growww Digital hívta fel a figyelmet egy közleményben – írja a Media1.hu. Az amerikai óriásvállalat megjelenése nagymértékben átalakította az online értékesítést szerte az egész világban. Globális piacot hoz mindenhol az e-kereskedőknek, de ezzel együtt érkeznek az újabb versenytársak is.
Nemcsak áldás
Vagyis, ha az Amazon megjelenik, megnyílnak a magyar piac kapui a világ minden táján jelenlévő Amazon kereskedőknek, köztük az alacsony árakkal operáló kínai szereplőknek is.
A Growww Digital online-növekedési szakértője, Szabó László szerint a globális piacokon jelenlévő kereskedők óriási tapasztalattal rendelkeznek, széles választékot kínálnak kedvező áron, gyors házhoz szállítást biztosítanak, kimagasló színvonalat nyújtanak.
Ez komoly fenyegetést jelenthet a hazai szereplőknél, különösen azoknál, melyek kevésbé építették ki vásárlói bázisuk lojalitását.
A jelenlét nagy költséggel jár
Persze, ha jön az Amazon, akkor azon keresztül miért ne juthatnának ki a magyar kereskedők a külföldi piacokra? Elvben ez lehetséges, azonban a megfelelő jelenlét olyan kiadásokkal járhat, amit csak a legfelkészültebb szereplők képesek teljesíteni.
Az Amazon világában jó pár alapfeltételnek kell megfelelni: ilyen a fejlett ügyfélszolgálat, rövid szállítási idő, nemzetközi szinten is versenyképes ár. A világ legnagyobb piacterén ráadásul magasak a hirdetési költségek, és az értékesítés után fizetett jutalékok is.
A feljebb felsorolt kiadások összesen a fogyasztói ár 35 százalékát is elérhetik, de induláskor érdemes akár 60 százalékkal számolni.
Szabó László szerint olyan vállalatok, akik csak a hazai piacon vannak jelen, nem igazán tudnak ezeken a nehézségeken túllépni. Magyarország ennek köszönhetően leginkább a kelet-közép-európai régiós országokból érkező e-kereskedelmi szereplők külpiacává vált.
Fontos a nemzetközi viszonyok közötti versenyképesség megszerzése is
Growww Digital szakembere úgy véli, hogy az itthoni szereplők közül az eMAG–Extreme Digital már megkezdte a felkészülést az Amazonnal szemben, de más hazai kereskedőknek is sebesen fel kell zárkózniuk, ha nem akarják elveszíteni az eddig megszerzett piacaikat.
Európai mércével is versenyképessé kell válniuk, minél hamarabb ki kell lépniük a nemzetközi porondra. Ha ezen a szinten is tudják tartani a színvonalat, az már a versenyképességüket jelzi.
Mindenképpen érdemes a régió fejlődő e-kereskedelmi területei irányába nyitni, vagyis Szlovákia, Románia, Szlovénia, Horvátország és Szerbia felé. Itt a magyar vállalkozások könnyeben tudnak érvényesülni, mint az EU más országaiban.
Szabó úgy véli, pár év és már bekopogtat idehaza is az Amazon, ami azt jelenti, hogy legfeljebb két-három esztendő maradt a felkészülésre, hiszen még egy ekkora óriásnak is kell egy év, mire szilárdan megveti a lábát.
A halogatásra véleménye szerint már nincs idő, azonnali cselekvésre van szükség.