Tavaly már írtunk a témáról, dióhéjban annyiról van szó, hogy az egyik népszerű játékforgalmazó platform, az Epic Games (amely a Fortnite nevű népszerű videójáték kiadója) perbe bonyolódott az Apple-lel, ahol a vitás kérdés lényege annyi volt, hogy van-e joga az Apple, illetve a Google felületein működő alkalmazásoknak más felületeken is pénzt beszedni a felhasználóiktól? Magyarra fordítva arról van itt szó, hogy az Apple és a Google alkalmazásboltjaiban hirdetett termékekből származó bevétel 30 százalékát le kell adni a techóriásoknak, amit egy kicsit sokalltak az Epic Gamesnél és a 30 százalék kontójára olcsóbban kezdték a saját oldalukon eladásra kínálni a népszerű Fortnite játékon belül megvásárolható jóságait.
Ebből persze oda-visszaüzengetés és per lett, melynek első fordulója szeptember elején zárult le azzal, hogy az Apple nem tarthat számot kizárólagosságra az alkalmazások forgalmazásában, mert az sérti a versenyszabályokat, ugyanakkor szerződésszegésért az ítélet elmarasztalta az Epic Gamest is.
Utóbbi cégnek ugyanis szerződése volt az almásokkal, ami kimondta a kizárólagosságot és a harminc százalékot is, így az időközben meg nem fizetett sápot az Epic Games köteles lesz megtéríteni az Apple-nek, viszont a későbbiekben senki nem korlátozhatja abban, hogy milyen platformon hirdeti a termékeit.
Tűnhet úgy, hogy az ítéleten mindenki nyert, ugyanakkor létezik ennek olyan olvasata is, ami egyáltalán nem kedvező a feleknek.
Ha például az alkalmazások fejlesztői más platformokról, a 30 százalékos sáp rovására valamivel olcsóbban kezdik hirdetni a termékeiket, az dollármilliárdos veszteséget is jelenthet az Applenek, miközben az is előfordulhat, hogy a partizánokat azzal büntethetik a techcégek, hogy nem jelennek meg a termékeik a kiemelt felületeiken, így kevesebbekhez juthat el a hírük, ami egy kispénzű kiadó esetében a roló lehúzását is eredményezheti.
A döntés ugyanakkor még nem jogerős, így korai lenne azt mondani, hogy pontot tehetünk az ügy végére.