A Visa és az OTP Mobil 18-60 év közötti bankkártyával rendelkező magyar lakosság véleményét reprezentáló kutatásának eredményeiből kiderült: a 60 év alatti magyar lakosság elsöprő többsége, közel kilenctizede használta már internetes vásárlásai alkalmával bankkártyáját, mitöbb, a válaszadók 58 százaléka kizárólag bankkártyát használ ilyen esetben. A kitöltők több mint fele szinte azonnal megszokta az online vásárlásokat még biztonságosabbá tevő ügyfél-hitelesítés folyamatát, sőt, 45 százalék sokkal biztonságosabbnak érzi az online fizetési folyamatot az új Európai Uniós irányelv bevezetése óta – írja a MárkaMonitor.
A megkérdezettek több mint fele már a rendelés után bankkártyával kiegyenlíti a számlát, és csupán egyharmaduk szeretne az utánvétes fizetéssel biztosra menni akár kártyával, akár készpénzzel.
Az utóbbi lehetőséget általában többen választják a vidéki településeken, a budapestiek mindössze 13%-a dönt emellett a fizetési mód mellett.
Magyarországon egyébként majdnem 50%-os növekedést tapasztaltak az online vásárlások tekintetében (2021 júniusával való összevetés során), ez pedig arra sarkallja a Visát, hogy folyamatosan új és jobb technológiát fejlesszenek, ezáltal gyorsabbá, egyszerűbbé és biztonságosabbá téve az online fizetést.
Probléma esetén mi a teendő?
Az átfogó, reprezentatív kutatás arra is rámutatott, hogy minden második kutatásban résztvevő személy tapasztalt már egy vagy akár több kellemetlenséget is internetes vásárlásai alkalmával, többen viszont nem tudják, fennakadáskor mi a teendő. Gyakori probléma, hogy az ügyfél nem kapja meg a megrendelt terméket, vagy éppen hibás termék érkezett meg hozzá, esetleg nem azt a terméket kapta, amit megrendelt. A törött áruval pedig csak kevesebb mint 10 százalék szembesült internetes vásárlásai alkalmával. A lakosság 54 százalékát érintette már valamely probléma, akik megoldás gyanánt az alábbi eszközökhöz nyúlnak:
- 31 százalék szerint a hatóságokat kell értesíteni
- 29 százalék szerint a kártya kibocsátóját kell értesíteni
- 27 százalék szerint az első lépés a kártya letiltása
- 7 százalék nem tudja, mit kell tenni, ha például csalás áldozatául esik internetes vásárlás során.
Az úgynevezett chargeback eljárás előnyeivel sincs mindenki tisztában, melynek során a Visa segít az érintettnek és bankjának az eset kivizsgálásában, jogos panasz esetén pedig a kártalanításban.