A posta kártalanítja, ha valaki pórul járt az új vámkezelési rendszer miatt
Már az első napokban 10 ezres nagyságrendben érkeztek az unión kívülről küldemények, amelyek automatikus vám elé állítását végezte el a Magyar Posta a korábbi pár százzal szemben. Ezzel párhuzamosan megkezdődött ezen küldemények érkezéséről szóló értesítések kiküldése és kézbesítése is.
Finomhangolásra volt szükség
Az automatikus vám elé állítás egy teljesen új informatikai rendszer, melynek működését az éles üzembe helyezést követően folyamatosan monitorozzák a postai szakemberek, és ha szükséges, módosítanak a beállításokon. Az első hétvégét követően voltak olyan tapasztalatok, amelyek miatt finomhangolásra volt szükség. Pontosították például a fizetésről szóló értesítés szövegét, kiegészült azzal, hogy a jogszabályok szerint az ÁFA-t a termék ára és a szállítási díj együttes összege után kell megfizetni. Ez szerepel az általános tudnivalókban a www.posta.hu/vam oldalon található gyakori kérdésekben is.
Félreértésre adhat okot, hogy a NAV eVám rendszerében maga a vámeljárás ingyenes, ahogy ezt az adóhatóság a közleményében is írta. Ugyanakkor a Magyar Posta közreműködése szükséges ahhoz, ha a postai automatikus vámkezelési rendszer helyett az ügyfél a NAV rendszerét használja, mivel küldeményét akkor is vám elé kell állítani és tárolni is szükséges. Ezt a közreműködést fizeti meg a fogyasztó – tudatta a Magyar Posta.
A vámkezelés leggyorsabb és legolcsóbb módja, ha a vásárló megadja a rendeléskor az emailcímét és a telefonszámát, és ezeket a termék adataival együtt a webshoptól a Posta is megkapja.
Ebben az esetben automatikus vám elé állítás történik, és értesítést (email, vagy sms) kap a vásárló az ÁFA összegéről és a vámkezelési díjról, valamint 48 órát arra, hogy online befizesse, és így alacsonyabb postai közreműködői díjjal számolhasson. Amennyiben nincs elektronikus elérhetőség az ügyfélhez, vagy nem fizet online, akkor csak utánvéttel és ezzel együtt magasabb vámkezelési díjjal kézbesíthető a küldemény.
Az első napokban előfordulhatott, hogy egyes ügyfelek nem kaptak sms- vagy email-értesítést, pedig az adatok rendelkezésre álltak, ezért nem volt módjuk online befizetni a díjat, az utánvétes kézbesítés azonban drágább. A Posta ezért úgy döntött, hogy egységesen a legalacsonyabb vámkezelési díjat számolja fel azoknak, akiknek a küldeményét az első napokban vámkezeltette. Az automatikus vámeljárási rendszer működésének ellenőrzése, illetve az Unión kívülről érkező küldemények kézbesítésének nyomon követése folyamatos. Amennyiben a postai tapasztalatok, vagy az ügyfélvisszajelzések alapján további finomhangolások szükségesek, azt a Posta mielőbb megteszi, és az érintetteket tájékoztatja.