A Gazdasági Versenyhivatal a Kika felvásárlását jóváhagyó döntéséhez fűzött részletes indoklásból kiderül többek között, hogy a magyar bútorpiaci forgalom 2018-ban 192 milliárd forintot tett ki. Az XXXLutz-csoporthoz tartozót boltok (Möbelix, Mömax) 0-10 százalék közötti, a Kika-csoport 10-20 százalék közötti mértékben részesedett, együttes részesedésük azonban nem érte el a 20 százalékot. Az Ikea és a Jysk 10-20, a Praktiker pedig 0-10 százalék közötti piaci részesedéssel rendelkezett.
A nagyobb láncoknál kisebb forgalmat bonyolít az Alpha Bútor Kft., a Negyedi Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Főnix Bútorszalon Kft., a Balla Bútor Kft., az RS Bútorpiac Kft., a BRW Bútorház Kft. és a WORE Hungary Kft., ám ezek a vállalkozások bútoron kívül más lakberendezési terméket nem, vagy csak elenyésző mértékben árusítanak – írja a Napi.hu.
A Jysk megelőzte az Ikeát
A magyar vásárlók leginkább a Jysket preferálják, ami ha minimálisan is, de megelőzi az Ikeát. A legtöbben viszont a többi – fel nem sorolt – bútorboltokban vásárolnak – derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból. Azt is megjegyzik, hogy mivel az Kika-áruházakat átvevő XXXLutz október közepén nyitotta meg az átalakított boltjait, így a felmérés a Kika eddig népszerűségét mutatja.
Az Ikea a nők körében népszerűbb, 29 százalékuk vásárol jellemzően a svéd cég árházaiban, miközben a férfiaknak csak kevesebb mint a negyede. A Jysknél más a helyzet, a férfiak minimális fölénybe kerültek. Az egykori Kikában ugyancsak a nők kerültek kis fölénybe, míg férfiak majdnem fele – 45 százaléka – jár másik bútorboltba, a nőknek pedig a 38 százaléka teszi ugyanezt.
A fiatalok körében a legnépszerűbb az Ikea, ám a Jysk egyértelmű fölényben van a 40-59 évesek körében. Valamennyi korosztályban pedig a többi – a felmérésben nem nevesített bútorbolt – lett a nyerő.
Ami a végzettséget illeti, a diplomások 36 százalékkal, azaz majdnem tízből négyen az Ikeát preferálják, míg az alapfokú végzettséggel rendelkezőknek viszont csak alig több mint ötöde érez így. A Jysk esetében a diplomások 18%-a vásárol, inkább az alap- és középfokú végzettségűek fölénye a jellemző. Az eddigiek fényében nem meglepő, hogy a többség inkább más boltokban vásárolja meg a holmikat.
A budapestiek körében az Ikea az abszolút győztes.
Sokat nyom a latba, hogy a fővárosban és közvetlen közelében több Ikea áruház is helyet kapott, a vidéki házhoz szállítás és átvételi pontok pedig még csak nemrég indultak. A Jyské a második hely, a többi bútorbolt pedig lemaradt – ellenben vidéken a Jysk és az egyéb bútorüzletek a legkedveltebbek.