Nyilván nem mondunk túl nagy újdonságot azzal, hogy a #maradjotthon kampányok, illetve a kijárási korlátozások, meg a jogban forradalminak ható, rendeletbe ágyazott kérések hatására egyre növekszik azok száma, akik mindent inkább online próbálnak megvásárolni. Ebben a helyzetben a művelet Achilles-sarkát első blikkre is a futárcégek képezték, hiszen a látványosan megnövekedett keresletet ki kell elégíteni valahogy, amit itt-ott a járványhelyzet kezelésére meghozott különféle intézkedések is nehezíthetnek.
Ez elsősorban a nemzetközi szállításoknál lehet problémás, hiszen az országhatároknál életbe léptetett megszigorított ellenőrzések alól sok esetben a futárcégek járművei sem kapnak felmentést, így némi késedelemmel eleve számolhat az, aki külföldről rendel magának bármit is.
Azokban az országokban, ahol bizonyos területeket lezártak, még nehezebb lehet a dolog, hiszen egy karantén alá vont zónába nem lehet csak úgy berongyolni, így az ilyen területen élő olaszok, franciák, vagy spanyolok nem biztos, hogy belátható időn belül hozzájutnak az általuk megrendelt termékekhez.
A legtöbb futárcég igyekszik is alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, ám ezek további kellemetlenségeket is magukban hordozhatnak. Például egyre kevesebben vállalják a készpénzes utánfizetéses ügyleteket és ehelyett a kártyás fizetést preferálják. Ezzel egyébként még csak nem is járunk feltétlen rosszul (gyorsabb, praktikusabb, kényelmesebb, stb.), leszámítva azon embertársainkat, akik a párnacihában tárolják a megtakarításaikat.
További kalamajkát okozhat, hogy Európa-szerte elrendelték egy sor, nem létfontosságú terméket árusító üzlet bezárását, ezek egy része azonban csomagátvételi pontként is funkcionált. Ez persze nem olyan hatalmas nagy baj, hiszen a jelenlegi helyzetben mindenképp biztonságosabb a házhoz szállítási opció, mint a sokad magunkkal használt átvételi pontos megoldás.
Mi a helyzet Magyarországon?
Itthon szerencsére nem történtek olyan mértékű lezárások, mint például Olaszországban, így a futár bárhova el tudja vinni az általunk megrendelt termékeket, kisebb-nagyobb késésekkel csak akkor kell számolni, ha külföldről hozzák azokat. Kérdés persze, hogy a Magyarországon működő futárcégek bírják-e a megnövekedett keresletet? Illetve olyan híreket is hallottunk, hogy az átvételi pontok sok helyen megteltek a rengeteg rendeléstől.
Kérdéseinket eljuttattuk a két legismertebb futárcég a GLS és a DPD képviselőihez.
Farkas Gergely, a GLS kelet-európai régiójának ügyvezetője portálunknak azt mondta: a húsvét környéki időszak forgalma hagyományosan erős és ehhez képest semmiféle eltérést nem lát a mostani, járvánnyal súlyosbított helyzetben.
Természetesen emelték az autók és a sofőrök számát, így távolról sem fenyeget az a veszély, hogy a GLS ne bírná teljesíteni a beérkező megrendeléseket.
Ami az átvételi pontokat illeti, Farkas elmondta azt is, hogy ügyfeleik nagy többsége, vélhetően a járványveszély miatt is, a házhoz szállítást preferálja, így a csomagpontjaik forgalma visszaesett.
Hasonló értelemben válaszolt kérdéseinkre a DPD ügyvezetője, Czifrik Szabolcs is:
“A hirtelen volumennövekedés jelentős kihívást jelent, de extra erőforrásokat mozgósítva, szakértő csapatunkra támaszkodva, az erőfeszítések megkétszerezésével és jó koordinációval folyamatosan teljesítjük a megbízásokat.”
Czifrik Szabolcs elmondta továbbá, hogy számos esetben a csomagpontjaik bezártak a járványügyi intézkedések következtében, így a DPD nevében ő is a házhoz szállítást ajánlja ügyfeleiknek, vagy olyan csomagpontok kiválasztását, amik esetleg távolabb vannak, nem esnek útba, de működnek.