Manapság sokak fejében megfordul, hogy internetes vállalkozást szeretnének indítani, hiszen az nem is olyan bonyolult – vagy mégis? Milyen lépéseket kell megtenni a beindításához, egyáltalán mennyi pénzre van ehhez szükség? Feltétlenül kell a szakember segítsége? Többek közt ezekről beszélgettünk Dajka Gábor marketingszakértővel.
Kezdeti tervezések
Valószínűleg mindenki úgy vág bele az üzlet tervezésébe, hogy már tudja, milyen termékekkel szeretne dolgozni – ám érdemes más szemszögből is megvizsgálni a helyzetet. Nemcsak az a fontos, én mit szeretnék, hanem az is, hogy mennyire van arra kereslet a piacon.
– Sok kismama keres meg azzal, hogy szeretne egy webshopot, amin használt babaruhákat vagy egyéb babakellékeket árulna, míg a férfiak elsősorban sportcipőkkel, futócipőkkel, parfümökkel akarnak kereskedni. Ezekből sajnos telített a piac, ráadásul alsó hangon több tízmilliós kezdőköltségekkel kell számolnunk, így szinte esélytelen a belépés egy kezdő vállalkozónak. Ezekből a termékekből általában egy embernek háromszor kell vásárolnia ahhoz, hogy a webshop tulajdonosa keressen, ugyanis az első két vásárláson bukik a kereskedő – kezdi a Startlapnak Dajka Gábor marketingszakértő, hozzátéve: érdemes inkább azon gondolkodni, mire lehet valóban igény.
– Ha találunk egy réspiacot, ami még nem volt Magyarországon, akkor lehet, hogy félmillió forintos marketingköltség is elég, mert ahogy kitesszük a terméket, azonnal megvásárolják. Ha meg kéne határoznom, nagyjából mennyi kezdőtőkére van szükség, akkor 500 ezer és 50 millió forint között mondanám – persze attól függ, hogy milyen piacra kíván belépni az illető. A tervezésnél a költségkeretet is meg kell határozni: kis költségből nagy forgalom nem fog menni rövid idő alatt, viszont hosszabb távon kevesebb pénz is elég marketingre.
Nagyon meg kell válogatni, hogy milyen beszállítókkal dolgozik az ember, emellett a termékek raktározására is gondoljunk!
Ne a logóval kezdjünk!
– A legnagyobb hiba, amit elkövetnek a vállalkozók, hogy a logót kezdik megtervezni. Ennél sokkal fontosabb dolgok is vannak. A webshop indításához szükség lenne egy marketingstratégiára. Sokan azt hiszik, hogy könnyű egy webshopot elindítani és sikeressé tenni, hiszen ha az embernek van 20 ezer forintja, akkor hozzájuthat egy üres internetes felülethez, amit fel tud tölteni termékekkel. Sokan belevágnak ebbe a műfajba, mert azt gondolják, hogy nincs vesztenivalójuk és úgyis beindul magától a webáruházuk – sajnos marketingstratégia nélkül ez nem fog megtörténni – folytatta a marketingszakértő, aki azt is elmagyarázta, mire kell kiemelt figyelmet fordítani a stratégia készítésekor.
– A marketingstratégiának sok eleme van, de a legfontosabb a célközönség meghatározása. Végig kell gondolnunk, hogy kiknek szeretnénk eladni, milyen jövedelmük van, hol tudjuk őket megszólítani, mik a célravezető marketingeszközök a reklámozáshoz – és egyúttal költségkeretet is szabni. Érdemes ehhez marketinges segítségét kérni – mondta Dajka Gábor, majd arra is megadta a választ, szükséges-e programozó jelenléte a felület kialakításához, vagy a kreatív vállalkozó maga is meg tudja csinálni az alakításokat.
– Igaz, már 10-20 ezer forintért lehet bérelni webáruházat, de az úgy is néz ki. Egy sablon, unalmas, fantáziátlan, nem vevővonzó. Amikor egy hozzá nem értő elkezdi állítgatni a színeket, abból nem szokott jó kisülni: sem a tipográfia, sem a szín, sem a megjelenés nem jó, hiszen máshogy mutat számítógépen, telefonon, táblagépen. Úgy gondolom, a programozó megkerülhetetlen.
Nem maradhat el a papírmunka
Nem elég a 10-20 ezer forintos webáruház vásárlása, rengeteg papírmunkát kell elvégezni, ráadásul nagyon komoly következményei lehetnek annak, ha a vállalkozó valamit kihagy.
– Az adott önkormányzatnál be kell jelenteni a csomagküldő, internetes kiskereskedelem elnevezésű tevékenységet (TEÁOR kód 4791), de előtte érdemes felkeresni egy könyvelőt azzal kapcsolatban, hogy melyik a legkedvezőbb adózás. Utána kell járni a környezetvédelmi termékdíjnak is, ugyanis vannak díjköteles termékek, például: csomagolópapír, akkumulátor, elemes termékek, háztartási és vegyipari termékek – fejtegeti a szakértő, kiemelve: fontos a GDPR, az ÁSZF, az adatvédelmi és elállási nyilatkozatok kidolgozása is.
– Manapság már vannak olyan felhő alapú ÁSZF és adatvédelmi szerződések, amiket ha kitölt az ember, azok megállják a helyüket – ennek ellenére javasolt egy jogász segítsége. Aki webshopot indít, általában nincsen tisztában a jogi lehetőségeivel, vegyünk egy példát: ha kiküld egy csomagot és a vásárló nem veszi át, nem tudja, milyen lépéseket tehet, melyiküknek kell fizetnie a termék visszaküldéséért – vagy éppen garanciális probléma esetén mit tud tenni. A jogi dokumentumok közzététele mellett az impresszumot is fel kell tüntetni az oldalon. Az sem mindegy, hogy feliratkozásnál hogyan kéri el a vásárló e-mail címét, milyen a technikai háttér – gondolok itt arra, hogy le lehet-e iratkozni, lekérhetők-e az adatok, hogy mikor, milyen IP-címről iratkoztak fel. Adatmegsemmisítés működik-e, ugyanis a leiratkozástól már nem szerepelhetnek a vásárló adatai az adatbázisban – meséli Dajka Gábor, egyúttal szeretné arra is felhívni a figyelmet, hogy 10 milliós bírságot is beszedhetnek, ha valami nem stimmel a rendszerben. De egy másik problémát is kiemelt:
– Ha valaki megcsinálja a saját vállalkozását, rögtön marketingszakértőnek hiszi magát. Elkezdi feladni a hirdetéseket, marketingszövegeket, hírleveleket ír és olyan mondatok születnek, hogy „a legjobb…” Erre a GVH (Gazdasági Versenyhivatal) egyből ugrik és komoly bírságot szabnak ki, ha nem tudja igazolni a kereskedő, hogy tényleg az termék a legjobb a piacon. Ugyanez vonatkozik egyéb valótlan állításokra is.
Boltból az internetre
Nemcsak friss vállalkozók dönthetnek a webshop készítése mellett, hanem olyanok is erre adhatják a fejüket, akik eddig nem voltak jelen az online világban. Vajon könnyebb dolguk van vagy nehezebb?
– Ha valakinek van fizikai boltja, bejáratott beszállítója és ezeket a termékeket raktározni is tudja, ennek a kereskedőnek már csak egy kis lépés az online tér. Nemcsak hírük van, de üzleti érzékük is: jó eséllyel tudják, hogyan kell eladni egy terméket, mit keres a fogyasztó. Előjön a saleses rutin, ki tudja hangsúlyozni a termék azon tulajdonságát, ami a vásárlót érdekelheti, szemben azokkal, akik még csak most kezdték és nem tudják, hogyan kell lyukat beszélni a vevő hasába. De a jó saleses se bízza el magát, hiszen az online világban nincs közvetlen kontaktus, írott formában kell kommunikálni, arc nélkül.