Valóban sokkal könnyebben tanulják meg a gyerekek, hogy hogyan kell a digitális világban kiigazodni, hogyan kell programokat letölteni és azokat hatékonyan kezelni, mint sok felnőtt. Azonban abban a szülők és a felelős felnőttek segítségére szorulnak, hogy megtanulják ezeket jól használni. Mit értünk jó használat alatt?
Először is fontos, hogy ismerjék az elektronikus eszközök funkcióit.
Például sok gyerek játszik az interneten egészen kiskorban, azonban azt nem feltétlenül tudják, hogy információt is tudnak rajta szerezni.
A jó használat alatt értjük azt is, hogy bármilyen eszköz jelenléte a mindennapokban ne menjen az életminőség, a pihenés vagy éppen a kapcsolatok minőségének rovására. Másrészt az internet tele van álhírekkel. Ezeknek a kiszűrése és felismerés pedig egy hosszas tanulási folyamat, amiben sokat tudnak segíteni a szülőktől kapott kapaszkodók és hiteles információk.
Számos veszély is fenyegeti a gyerekeket az interneten az adathalászattól kezdve az online bántalmazáson át a predátorokig. Mindentől nem tudjuk megvédeni őket, azonban felkészíthetjük a gyerekeket ezek felismerésére, kiszűrésére, és mellettük lehetünk, ha segítségre van szükségük. Az egyik legfontosabb, amivel bármilyen veszéllyel szemben felvértezhetjük a gyerekeinket, ha bizalmi légkört teremtünk, ahol elérhetőek vagyunk a számukra, legyen szó bármiről.
Óvatosan a kütyükkel!
Érthető, hogy sokszor egyszerű megoldás lekötni a nyűgös gyereket egy tablettel vagy mobillal.
Azonban fontos tudni, hogy ez sokkal inkább a szülő hasznára válik, mint a gyerekére.
Több kutatás is alátámasztja, hogy a korai és aktív digitáliseszköz-használat felemeli a gyerekek ingerküszöbét, azaz egyre több és több ingerlésre van szüksége az agyuknak, illetve nem képes lekötni őket hosszútávon olyan egyszerűbb tevékenység, mint például az olvasás.
Az elektronikus eszközök használata által a gyerekek rátanulnak egyfajta azonnaliságra, így kevésbé képesek késleltetni, kivárni, unatkozni és ezáltal megtanulni magukat szórakoztatni.
További káros hatása lehet a túl sok képernyő előtt töltött időnek a fantázia elsekélyesedése. A gyerekek agya sokszor nincs készen azoknak az információknak a befogadására, amiket például egy tévében vagy a YouTube-on lát, így könnyen okozhat rémálmokat, félelmet a leggyerekbarátabbnak tűnő mese is. Az okoseszközök használatának negatívumai közül még egyet mindenképp fontos kiemelni: nem tudhatjuk, hogy amíg nem vagyunk a gyerekünk mellett, milyen honlapokra téved. Egy mese mellett is megjelenhet olyan reklám, ami nem neki való. Arról nem is beszélve, hogy szinte bármilyen szóra rákeresve egészen egyszerűen találkozhatnak bármilyen pornográf vagy agresszív tartalommal.
Az ideális az lenne, ha 3 éves korig semmilyen okoseszközt nem használnának a gyerekek, majd később is csak olyat, ami szűrőprogrammal van ellátva, és úgy, hogy közösen kialakított, tiszta keretek között tölthetnek vele időt.
Amikor pedig eljön az az időszak, hogy saját tabletet, telefont, számítógépet kapnak a gyerekek, fontos nekik megtanítani, hogy mire és hogyan érdemes azokat használni. Ebben fontos minden fél beleegyezése, akár egy közös szerződésbe fektetett szabályrendszer kidolgozásával. Elengedhetetlen, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, hogy hogyan tudnak megfelelő és hiteles információt szerezni az internet segítségével, és azt is, hogy milyen veszélyek leselkedhetnek rájuk, illetve hogy ezekkel szemben hogyan tudnak védettek lenni. Ezek között valószínűleg mi is fedezünk fel újdonságot, mi sem fogunk mindent tudni, de ezzel nincs semmi gond. Közösen is lehet informálódni, ráadásul a gyerekeknek jó érzés tud lenni, ha ők taníthatnak valamit a szülőknek.
Sok figyelemfelhívó kampány világít rá arra, hogy a digitális eszközök használata gyakran megy a kapcsolataink és a szeretteinkkel töltött minőségi idő rovására. Felnőttként is sokszor nehéz ebben megtalálni az egyensúlyt, jól használni a különböző elektronikus eszközöket. A gyerekek viszont gyorsan elsajátítják a szülői mintákat, így ebben is példaként állunk előttük. A szülőség tanulható: sosem késő, vagy ciki információkat szerezni! A változás pedig mindig nálunk kezdődik.
Varga Aida, a Yelon szakértője