1. Az amerikai vízszerelők a Black Friday napján kapják a legtöbb hívást – na vajon miért?
A vízszerelők is bizonyára örülnének egy kedvezményes tévének, azonban nem igazán van lehetőségük kivenni a részüket a Black Friday-ből: számukra a hálaadás utáni csütörtök nem a vásárlás ünnepe, hanem a munkáé, de a lehető legdolgosabb értelemben, ugyanis ez a szakma legforgalmasabb napja. De rossz az, aki rosszra gondol: egy szaküzlet tulajdonosa a Business Wire-nek elmondta: a megnövekedett hívások mögött leginkább az áll, hogy a hálaadás idején a főzés, illetve étkezés során keletkezett hulladék eltömíti a lefolyókat, valamint mivel ilyenkor rendszerint vendégek is megjelennek, eleve nagyobb terhelés hárul a vízvezetékrendszerre. Hogy érezzük, mekkora, eláruljuk: a szerelőknek ezek a napon 50 százalékkal több helyszínre kell kiszállniuk, mint egy átlagos napon.
2. A Black Fridaynek saját halálszámlálója van
A blackfridaydeathcount.com oldalon 2010 óta számon tartják, hány halottat követeltek az árcsökkentések: a számláló jelenleg 12-nél jár, és mellette a sérültekszáma is olvasható, amely most 117 fő.
Mivel a Black Friday alapvetően még mindig a tengerentúlon megy igazán, értelemszerűen leginkább az ott történt halálesetekről van szó, de akad köztük azért például angliai baleset is. Így logikusnak tűnik, hogy ezt az adatot a US News ötletét követve egy másik amerikai halálokkal hasonlítsuk össze: figyelemreméltó eredmény születik, ha a cápatámadásokat nézzük, amelyek a Wikipédia szerint ugyanezen időszakban óta 8 halálos áldozatot követeltek az Egyesült Államok vizein, vagyis kevesebbet, mint a Fekete Péntek.
Azért meg kell jegyezni, hogy a cápa mint halálok természetesen nem egy túl gyakori dolog. A National Geographic arról ír: 1996-ban mintegy 43 ezer amerikainak okoztak sérüléseket vécék, 2600 főnek pedig légfrissítők miatt volt balesete, miközben ugyanebben az évben cápa által csupán 13 ember került bajba.
3. Egy csomó vásárló ittasan vadászik a jó árakra
A RetailMeNot kuponos oldal felmérése szerint a Black Friday lehetőségeivel a vásárlók 12 százaléka alkohol hatása alatt él – ezt a megkérdezettek saját bevallására alapozták.
4. Akkora a kereslet a pizsamákra, hogy a Walmart négy éve még tízszer több hálóruhával készült a tömegre, mint tévével
Ha azt mondjuk, hogy Black Friday, akkor a legtöbben máris lapos tévéket vizionálnak maguk előtt, pedig van egy termék, amire – darabszámot tekintve legalábbis – jóval nagyobb a kereslet. A pizsamák népszerűségét mutatja, hogy míg televízióból “mindösszesen” egymillió darabot tárazott be a Fekete Péntekre készülve a Walmart, addig hálóruhából 10 millió darabbal halmoztak fel.
A Walmart egyébként az egyik legnépszerűbb bolt az óceán túloldalán: az árbevétele alapján ez a világ legnagyobb vállalata, és a hálaadás környéki leárazások legkomolyabb szereplője.
5. A Black Friday és a 24 karátos arany vibrátor esete
És végül következzen a személyes kedvencünk a listán, amelynek főszereplője a nálunk kevésbé ismert Cards Against Humanity, vagyis Emberiség Elleni Kártyák nevű játékot, illetve ebben az esetben inkább antijátékot gyártó vállalat. Szóval ez a cég kissé más jellegű akciókat szokott kitalálni, mint a többi kereskedő.
2013-ban antileárazást hirdettek: 5 dollárral drágábban árulták a kártyákat, mégis érezhetően megnövekedett a forgalmuk. A következő évben 6 dollárért dobtak piacra sterilizált állati ürüléket tartalmazó dobozokat – ebből 30 ezer darabot sikerült eladniuk. Aztán 2015-ben felajánlották, hogy 5 dollárért cserébe nem adnak semmit. “A legnagyszerűbb Black Friday ajándék az, ha semmit nem veszünk. Mi ezt a lehető legalacsonyabb, 5 dolláros áron kínáljuk” – írta a cég, és hozzátette, később közlik majd, mire költik az így befolyó pénzt.
Nos, összesen körülbelül 21 millió forintnak megfelelő dollárt utaltak az emberek, amit a Cards Against Humanity szétosztott az alkalmazottaik között, és aztán közzétették, ki mire használta fel az összeget. A Wikipédián az erről szóló bekezdés szemérmesen azzal a megjegyzéssel zárul: “sokan közülük különféle jótékonysági célokra adományoztak”.
Hát, nem mindenki: a játék honlapjáról kiderül, hogy egy Karlee nevű dolgozó vett magának egy 24 karátos arany vibrátort 3120 dollárért, plusz további 280-ért síkosítot, amely együttesen forintosítva a jelenlegi árfolyamon durván egymillióra rúg.
2016-ban élőben közvetítették, ahogy kiássák az “Ünnep Gödrét”, és közölték: addig folytatják a lyuk mélyítését, amíg küldenek nekik adományokat. Se a gödröt, se azt nem magyarázták el, mire fogják költeni a pénzt, valamint külön kikötötték, hogy jótékonyságra semmiképp, mondván miért nem inkább karitatív célokra adományozzák a vásárlók saját pénzüket. Több mint százezer dollárt utaltak nekik.