A vegánokat és az ezzel a jelzővel ellátott kozmetikumokról készített egy felmérést a NetADclick, melyből kirajzolódik, hogy a vegánok sem annyira mások, mint egy normál halandó, viszont a róluk kialakult kép gyakran előítéletes. „Azt hiszik, hogy hippigatyában ülök a sárban, pitypangot zabálok és raszta hajam van” – idézi az egyik válaszadó a kutatást.
És itt válunk mi is kicsit vegánná
Ezzel szemben a felmérés készítői rámutatnak, hogy egy jó vegán „pusztán az állat- és környezetkímélő, természetes, egészséges és fenntartható termékek fogyasztásában hisz”, amivel simán együtt tudunk élni. És itt kerül elő a másik olyan vonal, amivel teljesen egyet értünk: azok a fránya reklámok.
Greenwashing és társaik
A felmérés rámutat, hogy a cégek szívesen ültek fel a vegán vonatra, és ezért előszeretettel bélyegzik magukat annak, amik nem is valójában. Itt több lehetőséget is felsorolnak a válaszadók, amin elhasalhat az adott termék vagy vállalkozás, nyilván amellett, hogy direktben hazudnak reklámjaikban. Például úgy kerülhet fel a vegán bélyegző, hogy közben simán kísérleteznek állatokon vagy éppen a nagy, gonosz vállalat működésével és minden más termékével a filozófia ellen megy. A jelenség egyébként egyre elterjedtebb, hogy a brandek úgy állítják be magukat, mintha Földanya felszentelt papnői lennének, miközben a gyáraikból ömlik ki az egyszer használatos műanyag és más nyalánkságok. A jelenséget greenwashingnak hívják, a Humusz oldalán olvashatsz például róla.
Az a gyanús, ami nem gyanús!
A fentiek miatt nem meglepő, hogy a hazai vegánok saját bevallásuk szerint is nagyon körültekintők, a válaszadók 95 százaléka utánanéz a termékek összetevőinek! Itt csak halkan jegyezzük meg, hogy a pálmaolajra is nemet mondanak, ami ugye vegán lenne, ám előállításával gyakorlatilag direktben nyírják ki a tigriseket, orangutánokat és elefántbébiket, aki nem hiszi, olvassa el a 24.hu cikkét.
Szóval nem meglepő, hogy a hazai vegánok olyan online hirdetésekkel szeretnének találkozni, melyek nem egy feelinget nyomatnak, hanem valós képet festenek egy adott termékről. Ezek után mondja valaki magáról, hogy nem vegán egy kicsit!