Semmiképp nem állítjuk, hogy kizárólag az alábbi szempontok számítanak a babakocsivásárlásnál – ami sokkal keményebb dió, mint az ember elsőre hinné -, de nagyjából ezek a legfontosabbak. Mindegyiket lehetne még hosszasan elemezni, és tényleg az a nagy igazság, hogy a tapasztalat útján dől el, jól döntöttél-e.
De azért mégiscsak lehet valamennyire előre gondolkodni, és kivédeni a szarvashibákat. Szóval röviden és lényegre törően leírtuk a 6 legfontosabb gondolatmenetet, amelyeknek természetesen érdemes lehet még bővebben utánaolvasnod – de amikor a boltban keresed az eladót, hogy segítsen, vagy böngészed a modelleket a webshopban, akkor ezek legyenek a vezérvonalak, amik mentén gondolkodsz.
1. Sokszor, sokfelé, vagy csak időnként?
Akár úgy is kérdezhetnénk: van autód vagy nincs? Ha van, és többnyire azzal fogod hurcibálni a kicsit, akkor az a fontos szempont, hogy a babakocsit könnyedén tudd összecsukni, férjen be a csomagtartóba (de úgy, hogy más is férjen még mellé!), és nem kell a legdrágább, legmasszívabb darabot választanod, amivel még a tenger alatt is tudsz menni.
Ha viszont nincs autód, és egy ideig még nem is lesz, tehát a babakocsi várhatóan mindennap több órás használatban lesz, akkor inkább adj ki több pénzt egy strapabíróbb, de könnyű vázú (gondolj a buszra való felszállásra!) termékre, ami a lehető legegészségesebb ülő-vagy fekvőpozíciót biztosítja a gyermekednek – ugye nem akarod, hogy nap mint nap ferdüljön a gerince? -, a kerekei pedig felfújhatóak. És itt már át is léptünk a kerekek kérdéskörére.
2. Felfújható vagy tömör kerék? – A babakocsi stabilitása
A felfújható kerekek sérülékenyebbek és, ugye, rendszeres fújást igényelnek – cserébe minden tereppel megküzdenek (na jó, a Mount Everestet azért ne akard megmászni velük), és alapjában véve könnyebb is tolni őket.
A tömör gumis, fújást nem igénylő kerekek a kevésbé hepehupás életmódhoz valóak, vagyis inkább azoknak javasoltak, akik csak egy pár általános, viszonylag sima, aszfaltos útvonalon fogják hozni-vinni a gyereküket.
3. Három vagy négy kerék?
Röviden összefoglalva a négykerekűeket jellemzően nehezebb tolni, cserébe nagyobb a stabilitásuk, és kiegyensúlyozottak maradnak akkor is, ha telepakolod a bevásárolt cuccokkal a gyerek alatt a tartókosarat.
A három kerekűre értelemszerűen ezek ellentéte az igaz – a legkönnyebben egy három kerekű, felfújható gumijú babakocsit fogsz tolni, ám megpakolás esetén ez könnyen veszít a balanszból is.
4. Váz: könnyű vagy nehéz?
Érintettük már az első pontban, hogy a könnyebb vázú babakocsi nagyon áldásos találmány, ha rendszeresen tömegközlekedsz vele, ugyanakkor, ha sokszor vásárolsz be majd vele, és a ridikülödet is jó eséllyel ráaggatod majd a fogójára, akkor a legkönnyebb szerkezet könnyen billegni kezd. Az acélváz többet bír, de nehéz – írja többek között a csaladhalo.hu is.
Tehát valószínűleg egy arany középutas verziót kell keresned. Ha pedig inkább kirándulásokra (azaz változékonyabb terepekre) viszed majd a babát, a bevásárlásra pedig legfeljebb néha-néha mész babakocsival, akkor jöhet az acélváz!
5. Pakolás és egykezes babakocsis mutatványok
Nagyon fontos: ha tudod, hogy rendszeresen kötöd majd össze a gyerekszállítást a bevásárlással, vagyis babakocsival szántod majd végig az élelmiszerüzleteket, akkor szép, tágas kosárra van szükséged a gyerekülés alatt. Olyat vegyél, amit már-már túlságosan is nagynak látsz, és nem tudod elképzelni, hogy telepakolnád – mert az lesz a megfelelően nagy.
A másik, amit érdemes megfontolnod, hogy olyan babakocsit vegyél, aminek a fogóját nemcsak két szélen, azaz két kézzel, hanem középen, azaz egy kézzel is tolhatsz. Rengeteget számít majd, amikor ezt-azt akarsz kirakni, berakni a kosárból, kosárba.
6. Érdemes befizetni a változtathatóságra
Kisbabaként még elég, ha egyetlen irányba nézve fekszik a pici, de amikor majd nőni kezd és ülni akar menetiránnyal szemben, akkor veheted neki a következő babakocsit. Vagy… vegyél változtatható verziót, és helyből meg van oldva a dolog.