A vásárlók biztosak akarnak lenni abban, hogy mindez megbízható módon zajlik. A Visa és a bankok azon dolgoznak, hogy biztonságban tartsák ügyfeleik tranzakcióit – derül ki a Visa tákékoztatójából, amiben arra is felhívják a figyelmet, hogy mindezt többrétegű biztonság használatával, az adatok védelmével és azzal teszik, hogy segítenek visszaszerezni az ügyfél pénzét, ha annak bankkártyáját engedély nélkül használták.
Van viszont néhány dolog, amit a vásárlók is megtehetnek saját biztonságuk érdekében:
1. Használj biztonságos, gyors és egyszerű módszert a személyazonosításra: Az új európai szabályozás szerint, a bankok több azonosítást kérnek online fizetéskor – annak érdekében, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy az ügyfél indítja a fizetést és nem csalásról van szó. Ha van rá lehetőség, telefonján és banki alkalmazásaiban állítson be olyan ellenőrző adatokat, mint ujjlenyomat vagy arcfelismerés. Ez gyors, egyszerű és biztonságos módot kínál az online fizetéshez.
2. Keresd az ‘s’ betűt: online fizetésnél ellenőrizze az URL-t, és bizonyosodjon meg róla, hogy az a „https: //” rövidítéssel kezdődik. A végén lévő “s” jelzi a biztonságos kapcsolatot.
3. Kérj értesítést: ha feliratkozol a fizetési értesítésre, akkor látni fogod, amikor a számlád vásárláshoz használják. Ha szokatlan tranzakciót észlelsz, értesítsd bankodat – a Visa Zéró Felelősség irányelve segít visszaszerezni a pénzed, ha valaki más az engedélyed nélkül használta fel kártyád.
4. Ismerd meg a visszaterhelés szabályait: a visszaterhelés vagy vitarendezés egy módja annak, hogy a bank visszaigényelje pénzét a kereskedő bankjától, ha nem kaptad meg azt az árut, vagy szolgáltatást, amelyért Visa betét- vagy hitelkártyájával fizetett – abban az esetben is, ha az illető vállalkozás időközben megszűnt.
Ilyen lehet például, ha törölték a járatot, amelyre Visa kártyájával vettél jegyet, mivel a légi társaság csődeljárás alá került vagy a rendelt póló hárommal kisebb méretben érkezett meg, és a bolt nem veszi vissza a terméket.
Ha nem volt szerencséd közvetlenül a kereskedőnél, és az utazásszervező, vagy a biztosítás nem fedezi a jegyet, akkor felhívhatod a bankod, hogy visszaterhelési igényt nyújtson be. A visszaterhelés ugyan nem törvénybe foglalt jog, de jó tudni a lehetőségről, a Visa pedig megköveteli a bankoktól, hogy méltányosan kezeljék a kérelmeket.
5. Óvakodj az adathalász csalásoktól: vigyázz a kéretlen és gyanús e-mailekkel és telefonhívásokkal. Megpróbálhatják ellopni a személyes adataid, például a számlaszámod, a felhasználóneved vagy a jelszavad. Ha nem vagy biztos a dolgodban, ne kattints linkekre, és ne tölts le fájlokat.
6. Használj tokeneket és egykattintásos szolgáltatásokat a biztonságos és egyszerű fizetésért: amikor virtuális bankkártyát telepítesz telefonodra és kereskedő alkalmazásokhoz párosítod, a kártya adatait gyakran digitális „token” váltja fel – vagyis a kártya tényleges adatai nem kerülnek tárolásra, ilyen módon még biztonságosabbá téve azokat. Néhány webáruházban használhat egykattintásos fizetést, amely során csak azt kell igazolnia, hogy te vagy a kártya tulajdonosa, így nem szükséges minden alkalommal megadnia kártyád adatait.
7. Frissítsd rendszerszoftverjeid és alkalmazásaid: a számítógépen, táblagépen vagy telefonon történő vásárlás előtt telepítse a legújabb elérhető szoftvereket. A technológiai társaságok keményen dolgoznak azért, hogy megőrizzék az Ön biztonságát – a szoftverfrissítések kijavítják a sebezhetőségeket, így jobban védik az esetleges támadásoktól.
Végül pedig ne feledd, ha úgy gondolja, hogy csalás áldozata lett, lépjen kapcsolatba a bankjával és ismertesse a helyzetet – gyakori, hogy a bank segíteni tud a pénz visszaszerzésében.