Friss információkat közölt a Wizz Air a 2022 április-júniusi időszakra vonatkozóan. A kapacitások (férőhely-kilométer) 30 százalékkal emelkedtek a légitársaságnál a negyedévben a koronavírus előtti utolsó zavartalan év, a 2019/2020-as pénzügyi évének azonos időszakához képest – írja a Portfolio.
A férőhely-kihasználtság 85 százalék, ami 9 százalékponttal alacsonyabb, mint a járvány előtti időszakban.
Ez azért következhetett be, mert a légitársaság igyekszik az áraiban érvényesíteni a magasabb költségeket. Hónapról hónapra javulás látszik, áprilisban és májusban az egy utaskilométerre eső bevétel még 14 százalékkal maradt el, júniusban már csak 1,5 százalékkal volt alacsonyabb, miután az első nyári hónapban a nettó jegyár már 6 százalékkal volt a bázisidőszaki felett.
Összességében a negyedévben 10 százalékkal esett az egy utaskilométerre jutó bevétel.
A jegyárak 12 százalékkal csökkentek, a kiegészítő szolgáltatások bevételei viszont 14 százalékkal emelkedtek utasonként.
A légitársaság üzemanyagköltsége jelentősen megugrott, utaskilométerenként 94 százalékkal a magasabb üzemanyagárak eredményeként.
A nem realizált devizaárfolyam-veszteségek, a közlekedési fennakadások költségei, az alacsonyabb férőhely-kihasználtság, valamint az árazási környezet (különösen áprilisban és májusban) veszteséges negyedévet eredményezett, az április-júniusi negyedévet 285 millió eurós veszteséggel zárta a Wizz Air a működési eredmény szintjén, a nettó eredmény pedig 450 millió eurós veszteség lehetett. A negyedév végén 1,57 milliárd eurós készpénzállománya volt a cégnek.
Az iparágat érintő negatív hatások ellenére a Wizz Air menedzsmentje nyereséget vár a július-szeptemberi időszakra, várakozásai szerint ugyanis mind a bevételek, mind az árazási környezet javuló tendenciát mutatnak. A férőhely-kihasználtság erősödhet, az árak emelkedhetnek, így az egy utaskilométerre jutó bevételben egyszámjegyű emelkedés várható, júliusban pedig ismét 90 százalék felett lehet a férőhely-kihasználtságot mérő load factor, ahogy az iparági kapacitások csökkennek, a fogyasztók kereslete pedig erős maradhat nyáron.
Csökkentik a repülőgépek kihasználtságát is
Annak érdekében, hogy a járattörléseket és a késéseket csökkentse a munkaerőhiány és az európai reptereken tapasztalható sztrájkok miatt, lazít a menetrenden a légitársaság, a nyári csúcsidőszakban csökkenti a repülőgépek kihasználtságát is.
A Wizz Air a hálózat rugalmasságának és ellenállóképességének javítása érdekében azokon az útvonalakon tervezte újra, illetve vágta vissza a menetrendjét, ahol például fordulóidők betartása vagy a reptéri résidőkiosztás miatt gyakrabban észleltek működési zavarokat, amelyek késéseket, törléseket okoztak – írja az Airportal.