Pontosan egy hónappal ezelőtt Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója az Indexnek adott interjújában azt mondta, nem lehetetlen átvészelni a világkatasztrófát. Azt is hozzátette, hogy nem terveznek leépítést.
Nem lesz leépítés, inkább több gépet vesznek
Márciusban Váradi azt mondta, másfél milliárd euró tartalékkal mentek neki a válságnak, így a számítások szerint ha nem repülnek egy utat sem, akkor is nagyjából három évig tudnák finanszírozni magukat, míg sok más légitársaság csupán egy-két hónapig. Igyekeznek a javukra fordítani a helyzetet: behoznának új gépeket és keresik a piaci réseket, ahol fejlődni, gyarapodni lehet.
A vezérigazgató azt is leszögezte, ahogy csökken a kereslet, úgy csökkentik a kapacitásainkat, így az emberi erőforrásokat is – de nem lesz leépítés, nem is terveznek ilyesmit, ehelyett inkább a szabadságok elosztásával, illetve fizetés nélküli szabadsággal szeretnék kezelni a problémát, vagy azzal, hogy a pilóták és az utaskísérők kevesebbet fognak repülni első félévben, mint a másodikban – az egy évben repült idő alapvetően is szabályozva van, ezt át lehet rendezni. Az AIRportalnak adott interjújában pedig azt mondta, szerinte legkésőbb júliusra visszaáll a rend a légiközlekedésben, a kialakult helyzet miatt azonban 40 millió euró kárral számolnak március végéig.
Fizetéscsökkentés és egyéb intézkedések
Friss közleményükben 1000 fős leépítést jelentett be a légitársaság, ami a dolgozói állomány 19 százalékát érinti, ezenfelül munkaidő-csökkentést, szabadságokat rendeltek el, csökkentik a menedzsment, a pilóták, légiutaskísérők és az adminisztratív dolgozók fizetését.
32 régebbi repülőgépüket – amelyeknek lejár a lízingszerződése – visszaadják, a Wizz Air Abu Dhabi vegyesvállalat létrehozása viszont nem áll le – írja az AIRportal a Wizz Air közleményére hivatkozva.
Átlagosan 14%-kal fog csökkenni a pilóták, légiutaskísérők és az adminisztratív munkakörökben dolgozók fizetése. A légitársaság vezérigazgatójának, igazgatósági tagjainak és az összes felsővezetőjének fizetését pedig 22%-kal csökkentik a most kezdődött, 2021-es pénzügyi évben.
Emellett azt is közölték, hogy tárgyalásokat folytatnak a beszállítókkal annak reményében, hogy csökkenjenek a szerződéses fizetési kötelezettségek és javítsák a fizetési feltételeket.
Repülőket vonnak ki
A koronavírus miatt a Wizz Air forgalma márciusban 34%-kal esett vissza az előző évhez képest, a járvány előtti kapacitásához képest 3%-on üzemel jelenleg. Mostanában áruszállítást és a külföldön rekedt állampolgárokat hazaszállítását végzik, legtöbb megbízásukat a magyar kormánytól kapják. Rövid távon a kapacitást a piac igényeivel hozzák összhangba, a gépeket azokra a piacokra helyezik át, ahol lehetőségek nyílnak a bővítésre. Amikor a piacok visszatérnek a megszokott működéshez, a Wizz Air várakozásai szerint tudja majd folytatni az éves 15%-os növekedését – írja az AIRportal.
A Wizz Air fokozatosan kivonja 32 régebbi repülőgépét a 2023-ás üzleti év végéig, ahogy azok lízingszerződései lejárnak.