A Wizz Air szicíliai járata 30 órás késéssel szállt fel Budapestről néhány napja. Az eredetileg hétfő estére kiírt járat csupán szerda hajnalban indult el. Az Utazómajom szerint a légitársaság nem hajlandó kártérítést fizetni az utasoknak, mivel a légiirányítást okolják a késésért.
A késésért biztosan nem fizetnek
Az Utazómajom egyik olvasója adta az utazási portál tudtára, hogy a Wizz Air nem kíván kártérítést fizetni a kirívóan hosszú késésért. Az utasok továbbra is várják a választ arra, hogy a légitársaság legalább a felmerülő egyéb költségeiket (szállás, étkezés, egyesek számára hazatérés más útvonalon) hajlandó-e megtéríteni.
A Wizz Air állítása szerint az esetet teljes körűen kivizsgálta és megállapította, hogy a késést a légiforgalmi irányításban tapasztalt problémák okozták. Ezért a légitársaság visszautasította a fejenkénti 250 euró kártérítés kifizetésének lehetőségét.
A Wizz Air megfelelően felkészült a nyárra, és minden tőle telhetőt megtett a zökkenőmentes nyári időszak érdekében, azonban úgy tűnik, a légiforgalmi irányítási rendszerek jelentős problémákkal küzdenek ebben a kiemelt időszakban is. Iparági szereplőként kötelességünk felemelni a hangunkat a kialakult helyzettel kapcsolatban, és határozottan kérni a hatóságoktól, hogy haladéktalanul megnyugtatóan rendezzék a légiirányítás problémáit – írta a légitársaság az Utazómajomnak.
A Ryanair is gyakran panaszkodik a légiirányítás működésében tapasztalt visszásságokra, ezért már több petíciót is benyújtottak az Európai Bizottság felé.
Nem ez az első eset
Az Utazómajom által megkérdezett szakértő szerint nem ritka, hogy a légitársaságok a légiforgalmi irányításra hárítják a felelősséget, bár a 24 órát meghaladó késéseket nem mindig lehet így magyarázni. A Wizz Air a Montreali Egyezményre hivatkozik, amely szerint a késést tőlük független események okozták. Azonban, hogy valóban megfeleljen az egyezménybe foglaltaknak, a légitársaságnak bizonyítania kellene, hogy mindent megtettek a késés csökkentése érdekében, például gépet béreltek, személyzetet szereztek vagy átcsoportosítottak. A légiirányítást hibáztató légitársaságok ezt a legtöbb esetben nem tudják igazolni a szakértő szerint.
Nem ez az első eset idén, hogy a Wizz Air nem fizet kártérítést a késésért: múlt hónapban egy római járat 19 órát késett. Eleinte az akkori kártérítési igényeket is visszautasította a légitársaság, végül azonban néhány utas mégis kapott kártérítést. A Wizz akkor adminisztrációs hibára hivatkozott.
Az Utazómajomhoz egy másik utas is eljuttatta közleményét, melyből kiderül: számára a légitársaság megerősítette, hogy az út során felmerült extra költségeit megtéríti, de a késésért ő sem kap kártérítést.