Az utóbbi években jelentős változások történtek a Velencei-tó körüli szabadidős kerékpáros turizmus tekintetében. A fejlődő infrastruktúrának és nem utolsó sorban a főváros közelségének köszönhetően, évről évre egyre többen választják az aktív pihenés e formáját. Jó időjárás esetén egy-egy hétvégi napon a tavat megkerülő bringaúton nem árt a körültekintő közlekedés, ha a nagy zsúfoltságban el akarjuk kerülni a balesetet.
Kétségtelen, a tavat körbetekerni önmagában is élmény, de akár fokozni is lehetne, ha a kerékpárokkal a Velencei-hegységet keresztül-kasul behálózó turistaösvényekre is eljuthatnánk. Tekintve azonban, hogy a terepviszonyok, a meredekebb emelkedők, a sziklás útszakaszok sok helyen ezt nem teszik lehetővé, egy “mezei bringásnak” eddig be kellett érnie a szürke aszfaltcsíkkal.
Változást az idei tavasz hozott, amikor is egy frissen megnyílt helyi e-bike-kölcsönző belevágott a túraszervezésbe is, azzal a céllal, hogy azok is részesei lehessenek a Velencei-hegység kétkeréken történő meghódításának, akiknek nincs tapasztalatuk a hegyikerékpározás területén, vagy akik nem feltétlenül akarnak megszakadni egy egyébként nagyobb fizikai kihívást jelentő túra során.
“Az e-bike – bár esetünkben a jármű pontos megnevezése: elektromos hegyi kerékpár – abban más a hagyományos kerékpárokhoz képest, hogy elektromos rásegítéssel segíthetjük haladásunkat. Ez nem azt jelenti, hogy egy motoron ülünk kényelmesen, ahol semmit sem kell csinálnunk, csak váltani és húzni a gázt, hanem saját erőnkhöz mérten, magunk szabályozhatjuk, hogy mennyi elektromos segítséget veszünk igénybe a tekeréshez. Mivel ezek a túrák terepen zajlanak, a Velencei-hegységben kisebb-nagyobb emelkedőin az e-bike hatalmas segítség és nem mellékesen örömforrás is” – avatta be a Startlapot a részletekbe Bóla József, az E-Bike Tours Gárdony társalapítója és egyben túravezetője.
Együtt haladnak
További és talán legnagyobb előnye, hogy egy ilyen kerékpár nyergében a családok vagy baráti társaságok tényleg együtt tudnak haladni. E-bike használata esetén csak nagyon extrém esetekben fordul elő, hogy a csapatok sportosabb tagjainak várni kell a hegytetőn – tette hozzá.
A terep e-bike használatát 12-14 éves kortól kezdődően nagyjából 60 éves korig ajánlják, hisz ez a bicikli önmagában sokkal súlyosabb, mint a hagyományos kerékpárok, legalább 20 kiló. A menet közben történő hirtelen fékezések vagy a terepviszonyok gyors változásai odafigyelést és bizonyos szintű fittséget követelnek. Ahogy Bóla József fogalmazott: “Ezt a fajta bringát is azoknak ajánljuk, akik magabiztosan tudnak biciklizni, tehát ha nem tudunk, akkor lehetőleg ne ezzel a biciklivel kívánjunk megtanulni”.
A túrák kezdetén a résztvevők pár perces útmutatást kapnak az elektromos rásegítés helyes, gazdaságos és élvezetes használatához, majd az aktuális talajviszonyokhoz és a túrázók képességeihez-igényeihez alkalmazkodva kerékpároznak, túraútvonaltól függően nagyjából 2-4 órát a Velencei-hegységben vagy akár a tó környéki bringautakon. Menet közben több pihenőt is beiktatnak, sőt a sukorói pincesoron az egyik pincészetnél előre megszervezett módon meg is lehet ebédelni.
Az útvonal érinti az összes látnivalót, amit a hagyományos kerékpárút elkerül: szintezési ősjegy, Meleg-hegy, Angelika-forrás, Pandúr-szikla és a Sárkánydomb.
Az élményt tökéletesen foglalja össze pár sorban Csilla, az egyik első, még februárban lebonyolított túra résztvevője: “Egy átlagos mennyiséget tekerő, átlagos állóképességgel bíró (szóval átlagosan sportos- ill. nemsportos) ötvenes vagyok. De ezekkel a kerékpárokkal úgy mentem, mintha megnyertem volna ifjúkoromban a Tour de France-t. Bátran, ügyesen, biztonságosan és simán”.
Télen is tekernek
Ugyan még javában tombol a nyár, a szervezők arra is felhívják a figyelmet, hogy az e-bike-túrák télen sem szünetelnek a Velencei-tó körül, ugyanis míg a téli kerékpározásnál a legtöbb gondot az okozza, hogy az emelkedőkön az évszaknak megfelelő öltözködésünk miatt nagyon meg lehet izzadni, és utána megfúj minket a menetszél. A helyesen használt e-bike-on viszont épp csak annyira izzadunk meg, hogy a menetszél nem okoz megfázást – írják a honlapjukon.