Az ország kulturális minisztere, Dario Franceschini szerint a döntést az Unesco felhívása befolyásolta, miszerint itt az ideje mérlegelni a lagúna megőrzésével, valamint a körutazás és árufuvarozás gazdaságosságával kapcsolatos kihívásokat. A tengerjáró hajók ugyanis negatív vonzerőt keltettek Velencében az elmúlt években, különösen, amikor egy hatalmas MSC hajó 2019-ben ütközött a Giudecca-csatornán kikötött turistahajóval, és több ember megsebesült. Az esemény városszerte tiltakozásokat váltott ki, sok velencei felszólalt a nagyméretű tengerjáró hajók teljes betiltása mellett – írja a Lonely Planet.
A velencei kikötői hatóság nyilvános konzultációt folytat, hogy alternatív kikötőket találjon a nagyméretű konténerhajók és tengerjáró hajók kezelésére a lagúnán kívül.
Ez azt jelenti, hogy az óriások már nem haladnak el a Szent Márk tér és a Grand Canal mellett, a gondoláknak és vízi taxiknak nem kell osztozkodniuk a belvároson. Most, hogy a hajók áttereléséről döntöttek, alternatív útvonalon kell továbbutazniuk Margherába, Velence gyakran figyelmen kívül hagyott ipari központjába, amíg állandó megoldást nem találnak.
Megváltozott Velence
A turizmus leállt, a hajók elmaradoztak, ennek köszönhetően pedig Velence csatornáinak vize szokatlanul tiszta volt. Hatalmas halcsoportokat lehetett úszni látni, és a hattyúk élvezték a tiszta vizet. A nagy hajók eltereléséről szóló döntés örömmel tölti el a velencei lakosokat, akik aggodalmuknak adtak hangot a fenntartható turizmus és a környezetvédelem érdekében az elmúlt években. A turistahajók beengedésének megtiltása a korábbi kezdeményezésekben nem valósult meg, az új rendelet viszont hivatalosan foglalkozik a kérdéssel.