Bocsánatot kért a légitársaság, miután vak utasokat távolított el a fedélzetről
A HK Express hongkongi fapados légitársaság bocsánatot kért, miután két vak utas állítása szerint egyik járatának személyzete biztonsági okokra hivatkozva eltávolította őket a repülőről, számol be a CNN. Az utasok megszégyenítve és sértve érezték magukat a diszkrimináció miatt – írják.
Kísérő nélkül is tudnak utazni
Az utasok, a 34 éves Andy Chui és a 27 éves John Li egy délutáni járatra foglaltak jegyet lakhelyükről, Hong Kongból Tokióba május 22-én. A Hongkongi Vakok Szövetségének közleménye szerint a páros előre értesítette a légitársaságot fogyatékosságukról.
A sértettek elmondásuk szerint probléma nélkül haladtak át a biztonsági kapun a beszállókapuig. A fedélzeten a személyzet tagjai tájékoztatták őket a repülés közbeni biztonsági eljárásokról, de később biztonsági aggályok miatt letessékelték őket a gépről, miután megtudták, hogy kísérő nélkül utaznak, állítják Li és Chui.
“Megbántva és zavarban éreztük magunkat. Úgy bántak velünk, mintha bűnözők lennénk” – mondta Chui egy sajtótájékoztatón múlt vasárnap. A Vakok Szövetségének elnöke, Billy Wong nyilatkozata szerint a helyzet zavarba hozta a két utast, mivel korábban más légitársaságokkal gond nélkül utazhattak kísérő nélkül. Wong felszólította a légitársaságot, hogy vizsgálja felül a fogyatékkal élők utazására vonatkozó protokolljait. Szerinte a légitársaságokra vonatkozó szabályzatok meglehetősen foghíjasak.
“Gondoskodniuk kéne arról, hogy a vállalatok betartsák ezeket az irányelveket, és hogy legyenek büntető intézkedések, ha a légitársaságok hátrányos megkülönböztetést alkalmaznak a fogyatékkal élőkkel szemben” – mondta Wong a CNN-nek.
A légitársaság bocsánatot kért
A HK Express közleménye szerint “a földi személyzet és a légi személyzet eltérő véleménye miatt” az ügyet a vezetőség elé terjesztették. Itt az a döntés született, hogy a páros “nem utazhat az eredetileg lefoglalt járaton“.
A hongkongi székhelyű légitársaság a Cathay Pacific leányvállalata, amely nemrégiben a világ ötödik legjobb légitársasága lett. A HK Express azt közölte, hogy személyzete betartotta a légitársaság “általános biztonsági eljárásait” az incidens során, de azt nem részletezte, hogy a két utas viselkedése ütközött-e a szabályokkal.
A légitársaság később megerősítette, hogy “a két utas kísérő nélkül is biztonságosan utazhat”, és “újra fedélzetre szállhattak egy választott későbbi járatra még aznap eredeti úti céljuk felé“.
“A személyzet döntése teljes mértékben biztonsági megfontolásokon alapult, és az ügyeletes személyzet elkísérte a két utast, amikor elhagyták az utasteret” – mondta külön közleményben a HK Express kereskedelmi igazgatója, KK Ong. “Őszintén elnézést kérünk a késésért és az okozott kellemetlenségért az utasoktól.”
Nem egyedülálló eset
A fogyatékkal élő utazók gyakran szembesülnek akadályokkal a forgalmas repülőtereken való navigáció során, és az igényekre alapuló ellátásuk sem mindig garantált. 2013-ban Albert Rizzi-t és Doxy-t, egy vak embert és segítőkutyáját, szállították le a US Airways egyik járatáról, miután heves szóváltás történt közte és egy légiutas-kísérő között. A járat mind a 35 utasa Rizzi-vel szolidárisan távozott.
Tavaly az Air Canada bocsánatot kért és ígéretet tett , hogy felgyorsítja az akadálymentesítést a fogyatékkal élő utasok számára, miután egy kerekesszéket használó férfi a nemzetközi hírekbe került, amikor elmondta, hogy önmagát kellett lesegítenie a járatról. Rodney Hodgins-nak a folyosón kellett végigvonszolnia magát felesége segítségével, amikor a repülőtéri mozgásért felelő személyzet nem jelent meg, hogy segítsen neki, amikor járata leszállt Las Vegasban. Az Air Canada munkatársai Hodgins elmondása szerint azt tanácsolták neki, hogy gyalog szálljon le, annak ellenére, hogy nem tud járni.