A koncepció mára mozgalommá nőtte ki magát: ezt elkerülő úti céloknak (Detour Destinations) nevezik. A kifejezést az Expedia friss utazási trendekről szóló jelentése alkotta meg, amelyből kiderül, hogy az utazók 63%-a tervezi kevésbé ismert helyek meglátogatását a következő évben – írja az IN.
„A kitérő úti célok olyan helyek, amelyek közel vannak a hagyományos turistalátványosságokhoz, mégis elég távol esnek kitaposott úttól ahhoz, hogy teljesen más élményt nyújthassanak” – magyarázta Kimberly Denison, a Denison Travel alapítója.
A kitérő úti célok nem arra ösztönöznek, hogy teljesen mellőzzük a híres látványosságokat, hanem arra, hogy kiegyensúlyozottabb utazást tervezzünk.
„A pandémiát követő, környezettudatos utazók a tartalmasabb és fenntarthatóbb utazási élményeket helyezik előtérbe. Arra törekednek, hogy könnyedén lépjenek, támogassák a helyi közösségeket és mélyebben merüljenek el a választott úti cél karakterében. De a változatosságra is egyre nagyobb az igény: Az emberek még mindig a jól bevált „bakancslistás” helyek kiszámíthatóságára vágynak, de most már a mögöttük rejlő meglepetésekre is” – mondta Jeremy Clubb, a Rainforest Cruises és Antarctica Cruises speciális expedíciós körutazásokat kínáló cégek alapítója.
Penelope Bielckus, a Flyaway Girl bloggere szerint számos lenyűgöző hely van, amely több látogatót várna, míg a népszerű célpontok a zsúfoltság csökkentésében reménykednek. Példaként említette Sitgest Barcelonához közel, Nagoyát Kiotó mellett, vagy Memmingent München közelében – ezek a helyek csendesebb alternatívát nyújtanak, mégis közel vannak a híres látnivalókhoz.
A helyi gazdaságnak is jót tesz
„A kitérő úti célok egyre népszerűbbek azok körében, akik szeretnének távol maradni a túlzsúfolt, túlságosan is felkapott helyszínektől” – mondta Marino Cardelli, az Experience BellaVita alapítója. Ezek a helyek nemcsak autentikusabb élményeket kínálnak, hanem lehetőséget nyújtanak a helyi gazdaság támogatására is.
„A kisebb, kevésbé ismert helyek lehetővé teszik az utazók számára, hogy valódi kapcsolatot alakítsanak ki a helyi kultúrával, miközben a helyi vállalkozókat támogatják” – tette hozzá Cardelli. Ezáltal fenntarthatóbb, személyesebb és tartalmasabb utazási élmény válik elérhetővé.