A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-es elindításának egyik célja volt, hogy a szálláshely-szolgáltatói szektort a teljeskörű digitalizáció útjára állítsa.
A digitális adminisztráció mellett lejárt a papír alapú vendégkönyv kora
Mintegy három évvel a rendszer elindítása után ma már a 46 ezer hazai szálláshely mindegyike szálláshelykezelő szoftvert használ, a foglalásait digitálisan adminisztrálja és rögzíti a szoftverében.
A szálláshelyek online adatrögzítése és adatszolgáltatása már stabil rendszerré vált, így a szektor digitalizációja és adminisztrációs terheinek csökkentése tovább folytatódhat – írták.
Bár 2020 óta minden hazai szálláshely-szolgáltató szálláshelykezelő szoftvert használ – hiszen ez a működés egyik alapfeltétele -, számos önkormányzat ma is rendeletben írja elő a papíralapú vendégkönyv vezetését.
Ez a szálláshely-szolgáltatóknak kettős nyilvántartást, a vendégeknek pedig dupla adminisztrációt jelent.
Az Országgyűlés által most elfogadott törvénymódosítások – összhangban a turisztikai szektorban érvényesülő, átfogó digitalizációs törekvésekkel – ezt a helyzetet rendezik.
Gyorsabbá válik a vendégek bejelentkezése
A papíralapú vendégkönyv kötelező használatának kivezetésével a szálláshely-szolgáltatókat a jövőben már nem terheli kétszeres nyilvántartás-vezetési kötelezettség, amelynek köszönhetően gyorsabbá válik a vendégek bejelentkezése is – mutatnak rá.
Az MTÜ közölte: a törvénymódosítási csomag hatályba lépését követően a szálláshelyeken az idegenforgalmi adó (IFA) bevallásával kapcsolatos adminisztrációt a szolgáltató kizárólag a szálláshelykezelő szoftverében vezeti majd.
Így januártól a jegyzők is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik az egyes szálláshely-szolgáltatók 2023-as és későbbi évekre vonatkozó IFA-bevallásainak adatait.
(MTI)