A Boeing 737 MAX repülőjét a kínai Xiamen Légitársaságnak szánták, már a cég logóját is ráfestették az óriási gépre, és akkor jött Donald Trump és az ő gazdasági intézkedései. AReuters információi szerint a gép visszatért Kínából, és a seattle-i Boeing Field reptéren landolt, de nem utasokat szállított, hanem a kínaiak visszaküldték.

A repülőgép, amely a mintegy 8 ezer kilométeres visszaút során Guamban és Hawaiin is megállt tankolni, egyike volt azoknak a Boeing több 737 MAX repülőgépeknek, amelyek repülőgépgyártó csousani központjában vártak a végső munkálatokra és arra, hogy átadják őket a kínai légitársaságnak.
Donald Trump ebben a hónapban 145%-ra emelte a kínai importra kivetett alapvámokat, mire Kína megtorlásképpen 125%-os vámot vetett ki az amerikai árukra. Az IBA légiközlekedési tanácsadó cég szerint
egy új 737 MAX piaci értéke 55 millió dollár, vagyis közel 20 milliárd forint körül van, vagyis a vám súlyos költséget jelent
a Boeing kínai ügyfeleinek.
A Reuters nem tudja, végül melyik fél döntött arról, hogy a repülőgép visszatérjen az Egyesült Államokba, sem a Boeing, sem a Xiamen nem válaszolt kérdésre.
A 737 MAX a Boeing legkelendőbb modellje, a gép visszatérése egyértelműen jelzi, hogy a repülőgépipar több évtizedes vámmentességének megszakadása megzavarja a légitársaságok működését. Elemzők szerint a változó vámok miatti zűrzavar miatt sok repülőgép-szállítási ügylet bizonytalanná válhat, egyes légitársaságok vezérigazgatói azt mondták, inkább elhalasztják a repülőgépek leszállítását, de vámot nem fizetnek.