A GoldenPass Express Svájc lélegzetelállítóan panorámás vonata, amely padlótól a mennyezetig érő ablakokon keresztül nyújt kilátást a festményszerű tájra – írja a BBC Travel. A türkizkék tavaktól, zöldellő dombok, zord csúcsok és mesébe illő faházak együtt azt a benyomást keltik, hogy egy képeslapba illő tájon utazunk. Az exkluzív Prestige osztály kilencüléses kocsijában ráadásul különleges, fűthető, forgatható székek várják az utasokat.
A GoldenPass Express (azaz GPX) 2022 decemberében indult útnak.
Ez Európa egyik legújabb és legfényűzőbb csúcstechnológiás vonata, 115 kilométeres útvonala egy középkori kereskedelmi útvonalat követ.
A vonat elhalad az Interlaken gleccserei és Montreux szőlőültetvényei mellett is. Ráadásul egy technológiai újításnak köszönhetően a GPX lehetővé teszi, hogy átszállás nélkül élvezhessük ezt a csodaszép utat.
View this post on Instagram
Luxusvonat csúcstechnológiával
A GPX a svájci közlekedési rendszer öt prémium panorámás vonata közé tartozik. Az egyéni jegyek ára 56 és 145 svájci frank (kb. 22 000 – 55 000 forint) között mozog. A vonat elérhető a Swiss Travel Pass-szal is, amely korlátlan hozzáférést biztosít az összes tömegközlekedési eszközhöz, valamint 50%-os kedvezményt nyújt a hegyi vasutakon és felvonókon, illetve ingyenes belépést több mint 500 múzeumba. A vonat kék színe és klasszikus kialakítása az Orient Expressz látványát idézi. A belső tér azonban modern és minden igényt kielégít:
a Prestige osztály különleges székeit a Ferrari-tervező Pininfarina cég tervezte, egész Európában egyedülállóak.
A székeket még forgatni is lehet.
Ami azonban igazán különlegessé teszi a GPX-et, az a technológia: a vonat képes különböző nyomtávú és feszültségű síneken áthaladni anélkül, hogy megállna. A vonat építését a Montreux-Oberland-Bernois Railway (MOB) és a BLS AG (BLS) Bern együttműködésében valósították meg. Az útvonal a Berni Alpokból indul, elhalad a híres Gstaad luxusvárosa mellett, majd a Château d’Oex hőlégballon fesztiváljáról híres településen át szőlőültetvények között kanyarog a napfényes Montreux felé.
View this post on Instagram
Egy több mint 120 éves álom megvalósulása
A GPX megépítésének története több mint 120 évre nyúlik vissza, a MOB 1905-ben indította el a GoldenPass vonal megépítését, amelynek célja az volt, hogy összekösse a francia ajkú Montreux-t a német nyelvű Interlakennel. Azonban a vasúti nyomtáv különbözött, és csak 2022-ben sikerült megtalálni azt a technológiai megoldást, amely lehetővé tette a vonat számára, hogy könnyedén sínt válthasson.
Ez az új technológia 15 év kutatás után született meg, és 89 millió svájci frankba került. Az innováció révén a vonat képes gyorsan és zökkenőmentesen alkalmazkodni a különböző nyomtávokhoz és feszültségekhez, ami forradalmi újítást jelent a vasúti közlekedésben, nem csak Svájcban, hanem világviszonylatban is.