Stoppolás – van, aki imádja, van, aki sosem próbálná ki, és akadnak olyanok is, akik egyelőre csak ábrándoznak arról, hogy átadják magukat a világjárás ennyire szabad formájának. A 16. Járatlan Utakon Fesztiválra (JUF) Stoppolásról A-Z-ig kerekasztal beszélgetése az ez utóbbi csoportba tartozóknak volt igazán hasznos program. Most a teljesség igénye nélkül, csokorba szedtük a jelenlévők fontosabb kérdéseit és az előadók legjobb tippjeit.
A beszélgetésben három világjáró, Czeglédi Dóra, a Túró – Álmokból valóság szerzője, Lengyel László teológus, a Túl a Pruton blog szerzője és Karlik Melitta Lotti, az A legkisebb elment Világgá oldal szerzője adtak tanácsokat.
Czeglédi Dórának nagy vágya volt megnézni Brazíliát. „Mindenki azzal riogatott, hogy drága desztinációról van szó, így úgy döntöttem, hogy stoppal járom be a vidéket. Annyira bejött a módszer, hogy Chiléig utaztam vele. Azóta pedig számtalan helyszínen, többek között Mexikóban, Európában, Jordániában és Közép-Ázsiában is utaztam így” – mondta.
Lengyel László teológus elsősorban a közel-keleti és balkáni régiót járta be stoppal. Karlik Melitta Lotti pedig körülbelül nyolc évvel ezelőtt, egy véletlen folytán kóstolt bele a stoppal egybekötött utazás ízére. „Egy barátom meghívott magához Izlandra, aztán úgy alakult, hogy mégsem volt ideje rám. Végül azt tanácsolta, kezdjek stoppolni és próbáljam ki a couchsurfing módszert. Ez annyira jól sikerült, hogy azóta minden évben elutazom egy körülbelül három hónapos időre” – mesélte.
Következzenek a beszélgetésen elhangzott legfontosabb kérdések és a válaszok!
Miért jó stoppolni?
Czeglédi Dóra: Sok érdekes embert megismerhetünk stoppolás alatt, első kézből kapjuk az információkat, nyelveket tanulhatunk és gyakorolhatunk, sőt, azt is hozzá kell tennem, hogy számomra így sokkal könnyebb eljutni egyik helyről a másikra. Ha hiszitek, ha nem, nőként elég hamar felvesznek a sofőrök. Nemrég Mexikóban jártam, és bár buszoztam is, tömegközlekedéssel sokkal lassabban haladtam az úti célok felé.
Lengyel László: A stoppolás más, mint mondjuk repülőgéppel utazni, hiszen jóval szabadabb, flexibilisebb lehetőségeket teremt az utazóknak. Ha stoppal veszed nyakadba a világot, bejárod az indulópontod és a célpontod közti útvonalat. Rengeteg olyan várost, országot járhatsz így be, amelyekre talán el sem jutnál máshogy.
Hol érdemes stoppolni?
Lengyel László: Európában érdemes a benzinkutakon próbálkozni. És fontos, bár szerintem a többség tisztában van vele, az autópályákon tilos stoppolni. A közel-keleti országoknál pedig az a tapasztalatom, hogy nagyon hamar megállnak a sivatagos részeken. Ha erről beszélünk, gyakran megkérdezik azt is, hogy táblával vagy tábla nélkül próbálkozzanak. Erről egyébként megoszlanak a vélemények, én általában ki szoktam írni a célpontom nevét. Ha így tesztek, arra figyeljetek, hogy ne a célállomás magyar neve szerepeljen a táblán, hanem Pozsony helyett például Bratislavát írjatok fel.
Karlik Melitta Lotti: Ha van időm, és úgy látom, hogy akár gyalog is elérhetem hat-nyolc óra alatt a napi kitűzött úti célt, gyakran indulok el a kis, kevésbé forgalmas falusi utakon. Ebben az esetben az sem baj, ha a két pont között végig sétálnom kell, de úgy tapasztaltam, hogy az ilyen vonalakon jellemzően megállnak a sofőrök. Ha másért nem, azért hogy megkérdezzék, jól vagy-e, eltévedtél-e, merre tartasz.
Kevesebb, mint 100 km…
Czeglédi Dóra: A városok és falvak végén mindenképp jó próbálkozni. Viszont mindenképp figyeljetek arra, hogy olyan helyen várakozzatok, ahol egy autós is meg tud állni.
Átlagban mennyi idő elérni az úti célt stoppal?
Lengyel László: Országfüggő. Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában viszonylag hamar felvesznek, Törökországgal kapcsolatban pedig nagyon jók a tapasztalataim. Nem tudom, milyen lehet nőként Spanyolországban vagy Olaszországban stoppolni, de férfiként szinte lehetetlen stoppal közlekedni a területükön.
Czeglédi Dóra: Spanyolországban velem is előfordult, hogy sokáig kellett várnom fuvarra. Általában 20 perc alatt felvesznek, ott ugyanakkor előfordult, hogy másfél órát kellett várnom.
Karlik Melitta Lotti: Egyszer stoppolással vágtam neki Rómának. Az útvonal nagy részét gyalog kellett megtennem, és így két hónap volt az út. De azt is el kell mondani, hogy az utazás ideje sokszor a szerencsén is múlik.
Mit tehetünk, amennyiben nincs ennyi időnk a munkánk miatt?
Lengyel László: Tegyük fel, hogy csak egy heted van az utazásra. Ebben az esetben belefér, hogy eljuss Triesztbe Szlovénián keresztül. Átadod magad a tengerpartnak, az olasz életérzésnek, megiszol egy jó kávét, aztán indulsz vissza.
Néhány kép az idei moldáv túráról. Ezúttal a Dnyeszter völgy egy szép szakaszán jártunk, Raşcov környékén. Majd lesznek még képek, és valamikor az útleírást is elkészítem. Mára ennyi 🙂 🌳🏕
Közzétette: Túl a Pruton blog – 2019. július 20., szombat
Karlik Melitta Lotti: Ezzel kapcsolatban viszont fontos megjegyezni, hogy ha csak egy hétvégéd van az utazásra, nagyon tud fájni, amikor három órán keresztül állsz egy helyben, és senki nem vesz fel. Ilyenkor érdemes kitűzni egy időhatárt, és amennyiben nem vesznek fel a meghatározott időn belül, inkább vásárolj meg egy buszjegyet. Másképp az idődből veszítesz.
Körülbelül mekkora egy stoppolós utazás hatótávolsága?
Lengyel László: Ez a sofőrön is múlik. A távolságrekordom Budapest-Varsó egy nap alatt.
Czeglédi Dóra: Nekem körülbelül 500 kilométer.
Nicaragua
A Concepcion vulkan 1610 meteres magassagban emelkedik Ometepe szigeten. Szinten egy aktiv vulkanrol van szo….Közzétette: Túró – Álmokból valóság – a folytatás – 2024. január 30., kedd
Hogy döntitek el, hogy megbízható-e a sofőr?
Czeglédi Dóra: Megérzés alapján döntök. Először mindig kérdezzétek meg a sofőrt, hogy merre tart. Amennyiben így tesztek, és a sofőr nem szimpatikus, még mindig mondhatjátok, hogy máshova mentek.
Karlik Melitta Lotti: Egyébként körülbelül három másodperc áll a rendelkezésetekre, hogy felvegyétek a szemkontaktust, és eldöntsétek, beültök-e az autóba.
Ért már rossz élmény stoppolás közben?
Lengyel László: Nem igazán voltak rossz élményeim. Inkább azokat tartom annak, amikor sokáig nem vettek fel, vagy esetleg lejmolni akartak tőlem a sofőrök.
Czeglédi Dóra: Jordániában egyszer megesett velem, hogy bár nem tudtunk kommunikálni a sofőrrel, éreztem a beszédén, hogy kellemetlen szituációba akar hozni. Így szóltam neki, hogy álljon meg, kiszállnék, de nem tett eleget a kérésemnek. Végül fogtam, kinyitottam az ajtót, akkor megállt, én pedig gyorsan kiszálltam.
Van olyan hely, ahol másképp kell stoppolni?
Lengyel László: Igen, az arab országoknál például integetni kell.
Mit ajánlotok azoknak, akik gondolkoznak azon, hogy stoppal utaznak?
Lengyel László: Lengyelországot ajánlom, ha valaki átadná magát a stoppolós életérzésnek. Egy nagyon baráti helyről van szó, jól járható stoppal és szeretik a magyarokat is.
Karlik Melitta Lotti:
Ha még nem próbáltatok stoppal utazni, elsőre jó ötlet lehet egy belföldi úti célt kitűzni magatok elé.
A fesztiválozók gyakran nyitottak az ilyesmire, így ha ilyen eseményre mentek, hamar begyűjthettek egy-két sikerélményt a nagyobb utazások előtt. Emellett sokat segít, ha a sofőrök látják az arcotokat és azt, hogy megbízhatóak vagytok. Valószínűleg ti is előbb megállnátok egy pozitív, vidám embernek, mint egy olyannak, aki az út szélén búslakodik.