A Ryanair szerint a korábbi lezárások az utasszám 80%-os csökkenésével jártak, a szeptemberig tartó hat hónapban 17,1 millió ember utazott a légitársasággal, szemben a tavalyi 85,7 millióval. A fuvarozó 196,5 millió eurós veszteséget jelentett az adott időszakban, szemben a tavalyi 1,15 milliárd eurós nyereséggel. Az újabb – és a jövőbeli – korlátozások miatt pedig a helyzet valószínűleg rosszabbodni fog.
November 5-től december 2-ig az Angliában élő emberek nem utazhatnak a tengerentúlra, kivéve, munka, oktatás vagy más, törvényesen megengedett okokból.
Mivel érvényes okkal rendelkező emberek utazhatnak, a légitársaságok korlátozott számú járatot indítanak bizonyos célállomásokra. Aki azonban ebben az időszakban vesz jegyet, utazna – a helyzet ellenére -, az nem kapja vissza a pénzét, csak akkor jogosult a visszatérítésre, ha a járatát ténylegesen lemondják. Egyetlen lehetőségük van azoknak az embereknek, akiknek foglaltak, hogy megpróbálják átütemezni a foglalásukat egy Ryanair járatra december 2. után – írja a BBC. A légitársaság igazgatója, Michael O’Leary is megerősítette: ha a járat menne, az utasok nem kapják vissza a pénzüket, csak díjfizetés nélkül áttehetik egy későbbi időpontra.
“Ha egy járat működik, akkor nem, akkor nem kínálunk visszatérítést. Amit az ügyfelek igénybe vehetnek, az a váltási lehetőségünk, mi pedig lemondtunk a váltási díjról, így ha novemberben foglalnak, megváltoztathatják azt, és szükség esetén decemberre vagy januárra helyezhetik át. De az induló járatok esetében nem kapnak visszatérítést” – mondta O’Leary a BBC Today című műsorában, hozzátéve: minden visszatérítést kifizettek azoknak az ügyfeleknek, akik ezt az év elején a járatok megszakadása után kérték. “Visszatérítettünk minden olyan ügyfelet, aki visszatérítést kért … március, április, május, június és július óta. Olyannyira nincs lemaradás a visszatérítési osztályon, hogy ha aznap igénylik a pénzt, három-négy nap után megkaphatják.
O’Leary szerint a légitársaság 1,5 milliárd euró visszatérítést fizetett ki a járvány közepette.
Megrendült az utasok bizalma
Amikor a járatok újraindultak, az utasok bizalmát és az előre történő foglalásokat negatívan befolyásolta az EU összehangolatlan repülési korlátozásainak visszaállítása szeptemberben és októberben, amik erősen korlátozták az utazást Közép-Európa nagy részébe, Nagy-Britanniába, Írországba, Ausztriába, Belgiumba, Portugáliába és onnan érkező utazásokat. A visszatérítésekkel kapcsolatban is káosz volt, ám főszabály szerint ha a járatot lemondják, az utazó jogosult az eredeti fizetési mód teljes visszatérítésére hét napon belül, elfogadhatja vagy elutasíthatja az utalványokat vagy az újrafoglalást – ám félő, hogy az utalvány érvénytelen lesz, ha a légitársaság esetleg később tönkremegy. Ha úgy dönt, hogy lemondja az utazást, amit még nem töröltek, akkor nincs joga visszatérítésre. A különböző légitársaságoknak eltérő szabályai vannak arra vonatkozóan, hogy mit tehet, de sokan lemondanak a változtatás díjáról, ha az utazó későbbi járatot választ, vagy kedvező utalványokat is kínálnak neki.