Az ír Ryanair légitársaság 15 000 euróra perel egy utast, miután az egyik járatán “elfogadhatatlan viselkedést tanúsított”, ad írt az Euronews. A légitársaság figyelmeztet: a problémás utasokkal hasonló módon fognak eljárni.
A legelső eset
Ez az első ilyen jellegű polgári per Írországban, és a fapados légitársaság zéró tolerancia politikájának része a fedélzeten okozott rendzavarások tekintetében. A szóban forgó utas miatt
tavaly egy Dublinból Lanzarote szigetére tartó járatnak meg kellett szakítania útját,
és Portugáliában kellett leszállnia. A gép 2023. április 9-én éjszaka Portóban vesztegelt, és a légitársaságnak 160 utas részére kellett éjszakai szállást biztosítani.
Az utas minősíthetetlen viselkedése miatt a járatot Portóba kellett irányítani, ahol az egy egész éjszakát késett, ami 160 utasnak okozott szükségtelen fennakadást, és egy teljes napot vett el a nyaralásukból
– áll a légitársaság közleményében. “Teljesen elfogadhatatlan, hogy azokat az utasokat, akik keményen dolgoznak azért, hogy élvezhessék a családjukkal/barátaikkal töltött időt, meg kell fosztani ettől az örömtől egyetlen utas hibája miatt.”
A légitársaság
nem közölt további részleteket az utas személyazonosságáról, illetve arról, hogy mit tett,
ami miatt a járatot más reptérre kellett irányítani.
Erre számíthatnak a fegyelmezetlen utasok
A légitársaság hangsúlyozta, hogy a jövőbeni rendbontó magatartás – amelybe a szóbeli és fizikai bántalmazás is beletartozik – jogi eljárást is vonhat maga után.
“A Ryanair szigorú zéró tolerancia-szabályzatot követ az utasok helytelen viselkedésével szemben, és továbbra is határozottan fellép a repülőgépeken a fegyelmezetlen utasok ellen, a járatokat nem zavaró utasok túlnyomó többsége védelmében” – írta közleményében a légitársaság.
“[A bírósági kereset] csupán egy a számos következmény közül, amellyel a Ryanair zéró tolerancia-szabályzatának részeként a járatokat megzavaró utasoknak szembe kell nézniük. Reméljük, hogy ez az intézkedés elrettent másokat a további zavaró viselkedéstől a járatokon, hogy az utasok és a személyzet is kényelmes és illemtudó közegben utazhasson” – tette hozzá a szóvivő.
Nem a Ryanair lehet az egyetlen
Bár ez az első eset, hogy egy légitársaság beperel egy utast rendbontó viselkedés miatt, a példa precedenst teremthet más cégek számára. Brian Flanagan, a Maynooth-i Egyetem jogi és kriminológiai karának docense az RTÉ Newsnak elmondta, hogy feltételezhetően “más légitársaságok is szoros figyelemmel fogják követni az ügyet”.
“Úgy gondolom, ha a per sikeres lesz, annak az ipar szereplői közül sokan örülni fognak, és a leendő utasok is örömmel fogadják, hogy jogorvoslati lehetőséghez jutnak” – mondta.