Míg újévkor 14510 gép érkezett vagy éppen indult Kínából, március 11-re ez a szám jelentősen lecsökkent 5911-re a FlightRadar24 szerint. A világ egyik legforgalmasabb járata – ami Atlanta Hartsfield-Jackson Nemzetközi Repülőteréről indul a Putung, Sanghaj repterére – megszűnt a világjárvány miatt, ahogy sok más Kínába indított repülős utazást is felfüggesztettek, berekesztettek.
De Európa-szerte is visszaesett a légiforgalom, az elmúlt egy hónapban történt drasztikus változás jól látszik a Flightradar24 mozgó képkockáin.
Traffic above Europe 1 month ago compared to today at 19:15 UTC. Approximately 500 fewer flights in the image from today.
Live flights: https://t.co/J0RMZR512Vpic.twitter.com/M69UQNbZOh
— Flightradar24 (@flightradar24) March 16, 2020
“A kereskedelmi járatok csökkenése Kínával kezdődött január harmadik hetében, és márciusig folytatódott. Az Egyesült Államok nemrégiben bevezetett utazási korlátozásaival Európa nagy részén, valamint a légitársaságok iránti fogyatkozó kereslet alapján azzal számolunk, hogy a héten továbbra is jelentősen csökkenni fog a járatok száma” – mondta Ian Petchenik a FlightRadar24-nek.
Miután Donald Trump megtiltotta az európaiak beutazását az Egyesült Államokba, ott is jelentősen kiürült a légtér, ez 7280 járatot és több millió utast érint.
United States and surrounding airspace 0500 UTC today vs last month.
Live flights: https://t.co/t1YWoXX4i0pic.twitter.com/2pEvo1znv7
— Flightradar24 (@flightradar24) March 16, 2020
Járattörlések, elbocsátások
Ian Petchenik szavai nem kétes találgatások, ugyanis valóban várhatók visszaesések. A Virgin Atlantic bejelentette, hogy a járatai négyötödét törli, és arra kérte az alkalmazottakat, hogy nyolc heti fizetés nélküli szabadságot vegyenek ki. A Ryanair és az EasyJet is megerősítette, hogy a flottáik nagy részét ritkítják, a British Airways 75% -kal ugyancsak csökkenti a kapacitását. A Norwegian Air több ezer járatot törölt, és több mint 7500 alkalmazottat ideiglenesen elbocsátott – írja a Wired.
Világválság a légiközlekedésben
A világ légitársaságainak 80 százalékát képviselő International Air Transport Association szerint ez a valaha volt legnagyobb visszaesés a légitársaságok történetében:
“Ez a légitársaság története legnagyobb kapacitáscsökkentése, tehát előbb vagy utóbb az összes repülőtérre hatással lesz” – mondta Pere Suau-Sanchez, a Cranfield Egyetem légiközlekedés-gazdálkodási oktatója.
A FlightRadar24 adatai szerint a milánói Malpensa reptéren február 14-én 288 kiírt járatból 272 érkezett meg, egy hónappal később, március 13-án, a 259 menetrend szerinti járatok közül csak 25 indult. Casablanca, Moszkva, Abu Dhabi, New York és Doha lekerült az úti célok táblájáról, március 15-én pedig 231-ből 16 indult, ami mindössze 7 százaléka a tervezett számnak.
Az amszterdami Schiphol repülőtéren, ahol március óta napinta átlagosan 50–100 menetrend szerinti járatot töröltek, március 13-án például 684 járatból 581 távozott a repülőtérről. Nem indulhattak többek közt a KLM, az EasyJet és az Alitalia járatai Rómába, Velencébe, Nápolyba és Milánóba az utazási korlátozások miatt. A londoni Heathrow-n a visszavonások március 4-e óta megnövekedtek. Ezt megelőző nap 623 menetrend szerinti járatból 617 indult a repülőtérről, majd fokozatosan törölték a járatokat, a számok azóta is csak növekednek. Március 10-én 62-vel kevesebb gép hagyta el a kifutópályát.
Mivel egyre több ország tagadja meg a beutazást a külföldiek számára, így a légiközlekedés helyzete egyre súlyosbodik. Suau-Sanchez elemzése szerint Donald Trump tilalma az Európából érkező látogatók számára 7280 járat 2 millió utasát érinti, egyebek közt Németországból több mint 520 000, Franciaországból 410 000 és Hollandiából csaknem 1000 járat 300 000 utasa lett ellehetetlenítve ezáltal. Az Egyesült Államok leállítja az Egyesült Királyságból induló járatokat, és az Egyesült Királyság is megteszi ugyanezt, ennek “köszönhetően” a héten több mint 220 000 utast szállító 837 járat lesz törölve – írja a Wired.
A legrosszabb, hogy a légiközlekedési ágazat vajmi keveset tehet a veszteségek visszaszorítása érdekében.
“A zavar oka elsősorban az iparág területén kívül esik, és azokat a különféle intézkedések és utazási tilalmak által támasztott eltérések okozzák az egyes országokban és az országok között” – mondta Suau-Sanchez.