Százhúsz év: egészen pontosan ennyi idő telt el azóta, hogy a Wright-testvérek, Orville és Wilbur által épített repülőgép a levegőbe emelkedett és ezzel megkezdődött a repülés kora. Bár az 1900-as évek elején még csak rövid ideig, mindössze pár percig voltak képes a levegőben maradni, az 1910-as években azonban már egy órát is képesek voltak repülni. Nem sokkal később viharos gyorsasággal kezdett elterjedni a légi közlekedés, ami ma már nem csak a legnépszerűbb közlekedési forma, de az egyik legnagyobb iparág is egyben. Íme, pár adat, ami mindezt alátámasztja.
- Ötszázezer: minden másodpercben, vagyis most is, megközelítőleg ennyi ember van a levegőben
- Százezer: ennyi repülő száll fel nap, mint nap a reptereken
- Hatmillió: körülbelül ennyi ember utazik naponta valamilyen légitársasággal. Ez az emberiség 0,1 százalékát jelenti az év minden napján
- 853: Ennyi utas tud egyszerre utazni a világ legnagyobb befogadóképességű gépének, az Airbus A380-800 a fedélzetén
Mindennek ellenére, gyakran a mai napig sok kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy mit szabad és mit nem a repülőgépeken: mi az, amitől minden légiutas-kísérő kiborul és mit javasolnak például, ha a repülőgépen történő étkezésről van szó? Ebben az összeállításban eláruljuk!
A helyes mosdóhasználat
A légiutas-kísérők munkájának legfontosabb része az, hogy biztonságban tudják az utasokat a repülőút során. Épp ezért különösen rossz ötletnek tartják, ha valaki az indulás után vagy érkezés előtt közvetlenül WC-re megy.
-A le- és felszállás az utazás legfontosabb és legkaotikusabb része – idézi Amanda McDowell stewardess-t a Travel + Leisure. – Amikor arra figyelünk, hogy mindenki a helyén üljön és lehetőség szerint szabadon maradjon az ülések közti folyosó, akkor nagyon zavaró tud lenni, ha valaki feláll és kimegy a mosdóba. Ugyanez igaz arra a pár percre is, ami a gépre való felszállás és az indulás között telik el: ilyenkor alapból nagy a kavarodás, amit nem könnyít meg az, ha valaki még a WC-t is használja.
Az alapszabály az: ha a légiutas-kísérők bekötve ülnek az üléseken, akkor ugyanezt kell tenniük az utasoknak is.
Öveket becsatolni!
Bár egyértelműnek tűnik, az utasok közül sokan nem veszik komolyan a biztonsági öv használatát.
-A biztonsági öv használatára vonatkozó jelzés soha nem viccből gyullad fel. A turbulencia, a nem várt helyzetek súlyos baleseteket okozhatnak, ha nincs bekapcsolva az öv – mondja az egykori légiutas-kísérő, Kimberly Shaw. – Arról nem is beszélve, hogy ha nem kötik be magukat az utasok, akkor nem csupán magukat, de másokat is veszélybe sodorhatnak.
Bár nem gyakori, de nem is csak a filmekben történik meg az, hogy egy-egy ember szó szerint kirepül az üléséből
Tilos a csapvíz
Több olyan, egykori légiutas-kísérő által közzétett videót találunk az interneten, amiben arra hívják fel a figyelmet, hogy mennyire koszos és egészségtelen csapvizet fogyasztani a gépen. A tartályokat ugyanis, amiben a vizet tartják, gyakorlatilag soha nem takarítják ki. Épp ezért, hiába friss a víz, ami benne van, a tartály miatt ez szinte mindig zavaros lesz. Egy 2004-es kutatás, amiben százötvennyolc gépet vizsgáltak elég rémisztő eredménnyel zárult:
a tartályok tizenhárom százalékában találtak Coliform baktériumot és magas kólibaktérium jelenlétet.
Épp ezért a gépen teát és kávét sem ajánlott fogyasztani, hiszen azt is ebből a vízből készítik; sokkal egészségesebb és biztonságosabb megoldás a palackozott ásványvíz.
Felejtsd el a puffasztó ételeket!
Nem nagyon van olyan utas, aki több tapasztalattal rendelkezne a repülésről azoknál a légiutas-kísérőknél, akik akár naponta többször is repülnek. Épp ezért hasznos lehet megfogadni az ő tanácsaikat, ha arról van szó, hogy mit érdemes fogyasztani egy hosszabb út során és mi az, amit mindenképpen el kell kerülni.
-A légnyomáskülönbség a szervezetünkre is hatással van, többek közt a gyomrunkra is – idézett egy stewardess-t a Travel + Leisure – Ez pedig különösen igaz akkor, ha valaki egy héten akár többször is repül. Épp ezért fontos, hogy az utak során kerüljük a puffasztó ételeket, amik csak még jobban megterhelik a gyomrot. Ilyenek
a babfélék, a vörös húsok, a glutén, de még a hagyma is tud kellemetlenségeket okozni kilencezer méter magasan.
Sőt, akiknek tényleg érzékeny a gyomruk, kerüljék a szénsavas italokat is és válasszanak valamit, ami szénsavmentes.
A személyes tér tiszteletben tartása
Persze, nehéz személyes térről beszélni egy olyan jármű esetén, ahol minden társaságnak az az egyetlen érdeke, hogy a lehető legkisebb helyre sikerüljön bezsúfolnia minél több embert, de ettől függetlenül – a saját és utastársaink kényelme miatt – az alapvető gesztusokat megtehetjük. Ez például az, hogy nem hajtjuk túlságosan hátra az ülésünket, nem hangoskodunk és próbáljuk nem zavarni a többieket.
Ha például zenét hallgatunk vagy filmet nézünk, vegyük le a fülhallgatót és hallgassuk meg, hogy mennyire hangos és ez mennyire lehet zavaró a többiek számára.
És ha már személyes térről van szó: a légiutas-kísérők elmondása alapján az alapszabály az, hogy egy hármas ülés esetében az ablak melletti üléshez egy karfa, a középsőhöz kettő, a szélsőhöz pedig szintén egy karfa tartozik.
Kedves gesztus, de felesleges a taps
Aki többször repült már életében, biztosan találkozott már a jelenséggel, hogy a biztonságos landolást követően az utasok tapsolni kezdenek. Sőt, lehet, hogy azok között is volt, akik így fejezik ki a tiszteletüket és a hálájukat a pilótának. Csakhogy a The Sun által megkérdezett légiutas-kísérők szerint teljesen értelmetlen dologról van szó.
-A mi perspektívánkból nem igazán érhető, hogy miért tapsolnak az utasok. Talán örülnek, hogy leszállt a gép – annak ellenére is, hogy szinte minden gép épségben leszáll. Gyakran még akkor is tapsolnak, ha egy légörvényből sikerült kihozni a gépet, de ez is csak azt bizonyítja, hogy az utasaink a turbulenciát sem értik igazán. És ha mindez nem lenne elég, tényleg nincs értelme sem a dolognak:
a pilóta, akit elméletileg megtapsolnak, ugyanis semmit nem hall belőle.