A COVID-19 világjárvány miatt jelentősen visszaesett a légiforgalom: rengeteg járatot törölni kellett, utasok mondják le a lefoglalt jegyeket, a légitársaságok sorra csökkentik a kapacitásaikat, a Wizz Airnél csaknem 1000 dolgozót bocsátottak el.
Összességében: jóval nagyobbat buknak a légitársaságok, mint azt eredetileg gondolták, és velük együtt a légiközlekedés többi szereplője is. Nem tudni, meddig tart ez a rendkívüli helyzet, ahogy azt sem, mennyi idő kell a normalizálódáshoz. Egy biztos: a járvány miatt egy életre megváltozhatnak a repülési, utazási szokásaink. Mutatjuk, miért és hogyan.
Hosszútávú hatások
Az FTE szerint a koronavírus visszaszorítása után nem lesz túl népszerű a légiközlekedés, ezt elsősorban nem a félelem, hanem a világra váró gazdasági nehézségek okozzák. Persze a gazdasági buktatók mellett igenis oda kell figyelni az utasokra is: a légitársaságok és a repülőterek közös küldetése lesz az ügyfelek bizalmának visszaszerzése, utazásra való ösztönése. Sok légitársaság már végrehajtott bizonyos intézkedéseket: lemondtak a járatmódosítási díjakról annak érdekében, hogy növeljék a közvélemény bizalmát a jövőbeli foglalások iránt. De még ha az utazási igény teljes mértékben helyreáll, a végpontok közötti tapasztalat örökre megváltozhat, és valószínű, hogy a társadalmi távolodás hosszabb távra jellemzővé válik életünkben – írja a Future Travel Experience.
Megváltozó utazási élmény
Az egyik előrelépés talán a várakozási idő csökkentése lenne – ez év elején például a Delta Air Lines elindított egy virtuális sorbaállítási funkciót a Fly Delta telefonos alkalmazásán, amely értesíti az utasokat, amikor elfoglalhatják a helyüket. Hasonlóképpen az easyJet is megpróbálta ülőhelyük szerint beszállítani az utasokat annak érdekében, hogy csökkenjen a beszállási idő és lerövidüljenek a sorok. Érdekes fejlemény lenne, ha hasonló technikát alkalmaznának a check-in csarnokokban és a vám és bevándorlási ellenőrző pontokon. Vajon bevezetik a padlójelölést is, mint sok szupermarketben, ami lehetővé teszi a kellő távolság megtartását?
Az automatizálás kiemelkedő jelentőségű
Egyre erősödik a világban az automatizálás, a robotika és a biometria térnyerése, amit nemcsak a boltokban, gyógyászatban, hanem a reptéren is hasznosítani lehet. Ez azért is jó, mert a koronavírus után valószínűleg sok ember preferálja majd a távolságtartást, és maradnak minimálisra szorítva az emberi kapcsolatok, érintkezések – egy automatikus rendszerrel ez megvalósulhatna.
A termikus képalkotó kamerák és a hőmérséklet-érzékelők a testhőmérséklet rögzítésére egy másik szolgáltatás, amely a jövőbeli megoldások részévé válhat.
Néhányan gyorsan alkalmazkodnak ezekhez a feltörekvő trendekhez, például az Etihad Airways bejelentette, hogy az Elenium Automation által kifejlesztett érintés nélküli, önkiszolgáló technológiákat fog kipróbálni, amelyek felbecsülhetik az utas életképességét és lehetővé teszik az érintés nélküli, virtuális egészségügyi szűréseket – írja az FTE.
Eközben a németországi kutatók az „immunitási útlevél” gondolatán morfondíroznak, ami megmutatja, ki immúnis már a vírusra, de az Egyesült Királyság kormánya szintén érdeklődését fejezte ki egy hasonló megoldásra. Ilyen dokumentációt kell majd benyújtani a nemzetközi utazás foglalásakor a jövőben?
Fertőtlenítés mindenek felett
Ha valamit megtanultunk a koronavírusnak köszönhetően az az, mennyire fontos a tisztaság és a folyamatos fertőtlenítés. Felmerülnek azonban aggályok, hogy a repülőkön van-e idő, lehetőség mindent kellőképpen kitisztítani. Lehet, hogy a légitársaságoknak felül kell vizsgálniuk menetrendjeiket annak biztosítása érdekében, hogy minden repülőgép alaposabb tisztítást kapjon a következő beszállók előtt.
A portál szerint az sem kizárt, hogy alkalmazni fogják azt, hogy minden második üléssort szabadon kell hagyni. Ez ugyan jelentős pénzügyi veszteséggel járna a légitársaságoknak, de a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a legtöbb légitársaság számol ezzel a megoldással. Az is lehetséges, hogy az extra helyért az utasnak kell majd fizetnie, mint az Aer Lingus tavaly bevezetett Aer Space nevű szolgáltatása esetében, amelynek pont ez a koncepciója.
Emellett az érintőképernyőhöz is óvatosan kell érni, amin jó eséllyel egészségügyi és jóléti videókkal és audio-útmutatókkal is találkozni fogunk.
A világjárvány összekovácsolhatja a légiközlekedés szereplőit: a légitársaságoknak és a repülőtereknek szorosabban együtt kell működniük más iparági szereplőkkel annak érdekében, hogy kidolgozzák a COVID-19 hatásának kezelését.
Az alkalmazottak védelme
A légitársaságoknak és a repülőtereknek lépéseket kell tenniük a munkavállalók és az utasok jólétének védelme érdekében, így a jövőben is mindennaposak lehetnek a védőfelszerelések, különböző irányelvek.