Vitézy Dávid, a rakpart fejlesztésével megbízott Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója látványterveket is tartalmazó Facebook-posztban szólalt meg a projektről. “Kevés annál nagyobb városfejlesztési adósság és régóta magától értetődő beruházási igény van Budapesten, mint a belváros és a Duna kapcsolatának helyreállítása, a rakpartok humanizálása. Régóta szó volt róla, de tervek nem készültek. 2013-ban a BKK-ban – a Főépítészi Irodával közösen – kezdtük el a munkát a pesti rakpart humanizálására, ennek nyomán írt ki a Fővárosi Önkormányzat tervpályázatot és készültek el a pesti rakpart engedélyes tervei két és fél évvel ezelőtt. Azóta azonban leállt ez a folyamat, a tervek a fiókba kerültek és ugyan a sajtó néha elővette őket, nem történt semmi. Épp ezért örültem nagyon, amikor a tavaly októberi Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén Fürjes Balázs államtitkár azt a javaslatot tette, hogy a rakpartok fejlesztését emeljük ki a vitás ügyek közül, a Kormány vállalja át és finanszírozza a rakpart megújítását a Főváros által korábban elkészített tervek szerint és néhány más projekttel (pl. a Budai Fonódó villamoshálózat folytatásával) együtt legyen ezekről teljes egyetértés a Főváros vezetése és a Kormány között” – emlékezett vissza Vitézy.
Hozzátette: Fél éven át tárgyaltak a részletekről a Városházával, mígnem hivatalossá vált: végre folytatódhat a munka, a hivatalos értesítőben megjelent a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2/2021-03-18/FKT határozata Karácsony Gergely főpolgármester, Gulyás Gergely miniszter és Fürjes Balázs, az FKT ügyvezető alelnökének aláírásával, mely szerint a rakpartok fejlesztését a Kormány átvállalja a Fővárosi Önkormányzattól és a rakpart fejlesztését a Budapest Fejlesztési Központ valósítja meg a Kormány finanszírozásában. A korábban elkészült és a közvélemény által már jól ismert tervekre alapoznak, de számos szakaszon még további előkészítési, tervezési feladatok állnak előttük, ezeket a BKK és a BFK folyamatos együttműködésével, egyetértésben készítik majd el.
A rakpartok fejlesztése az FKT határozata szerint a következő elemekre terjed ki:
- A pesti alsó rakpart humanizálása, új sétány, új közterek, új zöldfelületek létrehozása végig a Kossuth Lajos tértől a Bálnáig, a korábbi tervpályázat eredményei és a korábban elkészült tervek szerint. A munkák több ütemben zajlanak majd, első lépésben a fővárosi beruházásban most induló rakparti vízcső-beruházás után kezdődhetnek meg. A tervek a RAK-PARK projektből jól ismertek, 2018-ban mutatta be őket a Főváros korábbi vezetése, ezek műszaki tartalma néhány ponton ugyan továbbfejlesztésre szorul, de lényegét tekintve a látványtervek szerinti műszaki tartalom megvalósítása a Kormány és a Főváros közös célja.
- Megújul a Lánchíd pesti hídfője, a Széchenyi István tér, eltűnik a közúti körforgalom, az autók helyét új köztér veszi át a Magyar Tudományos Akadémia előtt, a Lánchíd és a József Attila utca közötti forgalom a tér megkerülése nélkül haladhat majd mindkét irányban a tér déli oldalán. A Széchenyi István térre a tervpályázaton született koncepció (lásd a képek közt), de a részletes tervezés még csak most indulhat meg.
- A Belgrád rakparti szakaszon a 2-es villamos pályája is megújul és az alsó és felső rakpart forgalma egyesül, szimmetrikus új közúti elrendezés jön létre, villamossal középen, lásd a korábbi tervpályázati terveken.
- Megújul a Közraktár utca, a BKK korábbi (még 2013-14-ben készített) tervei szerint, irányhelyes kerékpársávokkal, így mentesítve a Bálna előtti sétányt és a Nehru partot a kerékpáros forgalomtól.
- A Közraktár utcától délre a H6-os és H7-es hévek fejlesztésével csatlakozunk az összefüggő rakparti sétányhoz: az új Boráros téri hév-állomás fejlesztésével megújul és gyalogosbarátabb, zöldebb lesz a Boráros tér, jelentősen csökken a közutak és a buszvégállomás által elfoglalt terület. A hév tervezett föld alá helyezésével pedig a Petőfi hídtól délre folytatódhat a rakparti sétány a vágányok helyén a Művészetek Palotájáig. Onnan tovább pedig az új Atlétikai Központ környezetében a Kormány és a IX. kerület polgármestere között létrejött megállapodás szerint megvalósítandó új közpark és rakparti sétány folytatódik majd. Ezek az elemek mind tervezés alatt állnak a BFK megbízásából jelenleg is.
Kevés annál nagyobb városfejlesztési adósság és régóta magától értetődő beruházási igény van Budapesten, mint a belváros…
Közzétette: Vitézy Dávid – 2021. április 1., csütörtök
(via)