Talán nem túl nagy elrugaszkodás a valóságtól arra gondolni, hogy már a neved mögött is lehet egy érdekes sztori, elvégre a francia név és a magyar anyanyelv nem túl gyakori kombináció. Milyen családból származol?
A nyolcvanas évek hajnalán találkoztak a szüleim. Édesapám már kint élt Franciaországban, mert félig francia, de a magyart is tökéletesen beszéli a mai napig. Édesanyám pedig kéthetes szabadságát töltötte Párizsban, majd ott is ragadt, megismerkedtek, és egy szűk évvel később megszülettem. Azért kaptam francia nevet, hogy jobban be tudjak illeszkedni, mert akkoriban még nem lehetett hazaköltözni. Kint éltem Franciaországban 7-8 éves koromig, aztán, amikor az édesanyám hazaköltözött, én is jöttem vele. Itthon veszítettem egy évet, mert meg kellett tanulnom magyarul, utána pedig Győrben egy ének-zenei általános iskolába írattak be.
Mennyire volt nehéz beilleszkedni a francia után a magyar közegbe?
Nekem felüdülés volt, mert Franciaországban egész nap iskola van, fél kilencre jártunk és akár délután négyig is eltarthatott az oktatás. Itt Magyarországon meg nyolcra mentem és fél kettőkor már végeztünk is, ezt úgy éltem meg, mintha valami vakáció lenne az egész. A győri iskolában egy remek közösség részévé váltam, ahol a tanáraim mindent megtettek annak érdekében, hogy zökkenőmentesen tudjak beilleszkedni, azt kell mondjam, szerencsés voltam.
Tehát Franciaországból átköltöztél Magyarországra, ahol ének-zene általános iskolába jártál. Hogy lettél mégis pilóta? Mikor döntöttél úgy, hogy te repülni akarsz?
Nem volt előttem családi példa, így viszonylag későn döntöttem el, hogy pilóta leszek. Párizsban a Charles de Gaulle repülőtér mellett laktunk és mindennap láttam, ahogy fel- és leszállnak a gépek, ami számomra lenyűgöző élmény volt, de ez akkor annyiban is maradt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
20-21 éves voltam, amikor egyetem mellett dolgozni kezdtem a Malévnál és egy ferihegyi tréning alatt lehetőséget kaptam arra, hogy megnézzek egy pilótafülkét belülről és ott abban a szent pillanatban elborult az agyam és tudtam, hogy nekem ezt kell csinálnom, onnan nem volt visszaút.
A képzés és a gépek
Mennyire nehéz egy pilótaképzés? Milyen követelményeknek kell megfelelned ahhoz, hogy egyáltalán elkezdhess egy ilyet?
A legfontosabb, hogy az ember egészségügyi állapota megfelelő legyen, érdemes ezért, mielőtt még jelentkeznénk, elmenni az orvoshoz és csináltatni egy teljes labort és megnézni azokat az értékeket (vérkép, vérnyomás, stb.), amik fontosak lehetnek.
Szükséges továbbá, hogy az ember jó legyen matematikából és fizikából. Ez persze nem azt jelenti, hogy hozzá kell tudnunk szólni a kvantumfizikai témákhoz, vagy hogy deriválnunk kellene, inkább az alapok legyenek meg stabilan.
Kell tudni angolul is, mivel egyszerűbb mindent eleve ezen a nyelven megtanulni, hiszen ha külföldre akarunk repülni, vagy nagygépes karrierről álmodozunk, oda elengedhetetlen az angol. Ami a nehézséget illeti, egy eléggé komplex képzésről van szó, amit nem mindenki tud végig csinálni, ám ez sokkal inkább az elhivatottság próbája: ha tudod, hogy mit akarsz és hajlandó vagy tenni is a céljaid elérésért, akkor valószínűleg el tudod végezni ezt a képzést is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
#abovehorizont #samos #pilot #firstofficer #stopreadinghashtags
Van a dolognak egy anyagi vonzata is, amit saját zsebből, családi segítség révén, vagy hitelből kell kigazdálkodni. Csak annak érdemes ebbe belevágni, aki tényleg úgy érzi, hogy ez a munka az élete vágya, ha csak egy jó fizető, vagy egyenruhás állást keres magának, akkor keresgéljen inkább olyan területen, ahol nem kell ezért több évig tanulnia és akár 15 millió forintos hitelt felvennie érte.
Ez a 15 milliós hitel elég vadul hangzik. Mi kerül a képzés során ennyibe? Ez a tandíj, vagy speciális eszközöket kell megvásárolnod?
Ez a tandíj. Azért kerül ilyen sokba, mert amikor repülsz, a repülőgép használata, a bérlése, az üzemanyag, a karbantartás költségei, az oktató díja mind pénzbe kerülnek. Egyébként ez a 15 millió forint még viszonylag egy korrekt ár, ha elmész egy nyugati nagy pilótaiskolába, ott 100 ezer eurót fogsz ezért kifizetni, ami egy olyan 35 millió forint körüli összeg.
Cserébe azonban azt csinálhatod, amit szeretnél, így mindjárt jobban megéri a dolog, pláne, ha nagy gépre kerül az ember, ott már műszaktól függően az elsőtiszt is 700 ezer-egymillió forint körül keres, kapitányként meg a másfél-kétmilliós fizetés sem ritkaság itt Magyarországon.
De ha elmész Ázsiába (persze most a Covid miatt ezt nem lehet), ott kapitányként 3-4-5 millió forintot is megkereshetsz. Persze nem mondom azt, hogy mindenki nagy gépre kerül, mindenkiből kapitány lesz és mindenki Ázsiában fog dolgozni. A saját példámon át nézve én egy évig voltam nagy gépen, de az alatt vissza tudtam fizetni a hitelemet. A másik fajta ember, aki ki tud fizetni ennyi pénzt az az, aki nem hitelt vesz fel, hanem összedolgozza. Sokakat ismerek, akik fiatalon pár évig a mamahotelben laktak, dolgoztak mellette, komolyan spóroltak és 5-6 év alatt összejött nekik a képzés díja.
Mondtad többször is ezt a nagy gép dolgot. Mit jelent, ha valaki egy nagy gépen szolgál, egyáltalán mi az a nagy gép és mennyire éri meg ez az egész buli annak, aki kis gépen szolgál?
Tök jó, hogy kérdezed, amikor repülőgépekről van szó, a többség csak a nagy utasszállító gépeket ismeri és a kis gépek kiesnek az emberek látószögéből. Nagyon sok fajta kis gépes repülés létezik, a legkézenfekvőbb ezek közül, amit csinálhatsz, az az, amikor kijössz a repülőiskolából és elmész utána oktatónak, azt kis géppel csinálod. Vagy repülhetsz teherszállító géppel, illetve elmehetsz az utasszállítóknál rendszerint kisebb magángépekre is pilótának.
A kisgépezés igazi előnye, hogy formálhatod úgy vele az életedet, hogy lesz időd mást is csinálni mellette, míg a nagygépezés eléggé leszívja az ember életét. Persze az is igaz, hogy egy kisgépen biztosan kevesebb pénzt fogsz keresni. Én például úgy nagyjából a harmadát kaptam meg fizetésként kisgépen annak az összegnek, amit később nagy gépen kerestem, de kétszer annyi szabadidőm is volt. A legfontosabb tényleg az, hogy szeresd, amit csinálsz, úgy gondolom, hogy az a minden.
A LinkedInes profilodon elsőtisztként jelölöd meg magad. Mit csinál egy elsőtiszt a repülőn?
A Magyarországon ismert repülőtípusok, amikkel a nagyközönség is utazik olyanok, hogy két pilóta ül a fülkében. A kapitány és az elsőtiszt. A rangjuktól függetlenül van köztük egy vezető pilóta, aki a repülőgépet ténylegesen irányítja és egy megfigyelő pilóta, aki a papírmunkát végzi és rádiózik. Ezek bármelyike lehet a kapitány és az elsőtiszt is. Az egyetlen különbség köztük, hogy döntési helyzetben a kapitányé az utolsó szó, de hogy éljen is ezzel, az ritkaság számba megy. Az én tapasztalataim szerint a kapitány egy olyan kolléga, aki kikéri mindenki véleményét, akár még a légiutaskísérőkét is és utána határoz. Szóval az esetek 90 százalékában valójában közösen hozzuk meg a döntést.
A veszély
Általában az él a köztudatban, hogy ez a pilóta meló veszélyes egy foglalkozás. Mik a valós veszélyei a pilótaságnak és volt-e már részed igazán rizikós helyzetekben?
Volt két kényszerleszállásom, de az, hogy az ember olyan repülőszerencsétlenséget szenvedjen el, hogy bele is haljon, ahhoz húszezer éven át kellene minden nap repülnie, mivel annyira kicsi az esélye a mai technológiának köszönhetően. Nyilván utasként riasztó lehet belegondolni, hogy oda vagy szíjazva egy ülésbe tízezer méter magasan és két pilóta kezében van az életed, de igazából annyira túl van biztosítva a rendszer, hogy még azon esetek elsöprő többségében sem történhet baj, amikor a pilóták hibáznak. A két pilóta egyébként folyamatosan ellenőrzi a gép működését és egymás munkáját is. Vannak úgynevezett checklistjeink, ezek alapján működünk és ezek határozzák meg a repülés folyamatait is.
Szinte mindenre van kész válaszunk, pontosan tudjuk, mit kell csinálni akkor, ha elszáll az egyik hajtómű, sőt, hathavonta veszünk részt szimulációs gyakorlatokon, ahol olyan helyzetekbe is bevisz minket az oktatókapitány, amik túlmennek a legvadabb képzelet határain is.
Repültem már olyan időjárási körülmények között is, ahol alig hittem el, hogy a gép ezt is kibírja, de valójában mindent kibír. Annyira biztonságos a rendszer, hogy az embernek nagyobb esélye van megnyerni a lottóötöst, mint belehalni egy légiszerencsétlenségbe.
Hallani sokszor, hogy azért jó pilótának lenni, mert utazgathat az ember a világban. Valójában mennyit lát egy pilóta a világból? Úgy értem, hogy elmész A-ból B-be és amikor megérkeztél van lehetőséged egy kicsit turistáskodni, vagy már fordulhatsz is vissza a következő turnussal?
Ez attól függ, milyen cégnél repül az ember. Ha fapadosnál vagy pilóta, akkor megérkezéstől számítva 20-25 percen belül már fordulhatsz is vissza, így semmit nem fogsz látni. Ha egy nemzeti légitársaságnak dolgozol, ott elég gyakori a szállodázás, pl. az Air Balticnál is így van, akikkel én repültem, ez ugye Lettország légitársasága.
Ha hosszabb 7-8 órás utakra megyünk, akkor rendszerint megérkezés után ott alszunk, sőt, akár 36-48 órát is eltöltünk a városban, így bőven van lehetőségünk körülnézni.
Mi az, amit a legjobban szeretsz a munkádban?
Gyakorlatilag mindent. Nincs olyan eleme, amit ne szeretnék. Talán ki tudnám ezek közül is emelni magának a repülésnek a menedzselését, hogy mennyire komplexen kell átlátni a dolgokat ahhoz, hogy jó döntéseket tudjál hozni. Jó tervezés esetén pedig nem érhet meglepetés, ez az, amit különösen értékelek ebben a szakmában.
Mondtad, hogy volt már két kényszerleszállásod. Hogy néz ki egy ilyen a valóságban?
A kényszerleszállásra azért kerül sor, mert olyan hiba lép fel, ami miatt a pilóták úgy döntenek, hogy a legközelebbi repülőtéren leteszik a gépet. Fontos, hogy ne füves, hanem kemény kifutópályával rendelkezzen, legyen a környéken tűzoltó, illetve egy kórház is, ha szükséges.
Persze az nagyon ritka, amikor valaki egy lángoló géppel száll le, általában a kényszerleszállást kiváltó hibát már a landolás előtt kezelni tudja a személyzet.
Ez persze nem azt jelenti, hogy az elszállt hajtóművet ott fent meg is tudják javítani, viszont azt képesek elérni, hogy a nem működésen felül további gondokat ne okozzon (pl. ne gyulladjon ki).
Mennyiben befolyásolta a COVID-járvány az életed?
A vírus miatt munka nélkül maradtam, így elkezdtem videókat készíteni a Youtube-ra, ez az aboveHorizont csatorna, ahol az olyan extrém dolgoktól kezdve, hogy mi történik, ha villám csap a repülőgépbe, egészen odáig, hogy hány órát repülhet legálisan egy pilóta, nagyon sok érdekes és izgalmas repüléssel kapcsolatos témát érintek.