Elkészült a kínai híd Horvátországban, ami 3 óra helyett 3 percre rövidítheti az utazást
A hosszú horvát tengerpartba beékelődő, alig 9 km hosszú boszniai határszakasz már most is akadályt jelent az utazók számára a határátkelés miatt, 2024-től pedig, amikor Horvátország is csatlakozik a schengeni övezethez, még durvábbak lennének a forgalmi dugók. A probléma feloldására többféle ötlet született, híd helyett egy kompjárat, egy tenger alatt futó alagút és egy zárt autópálya-folyosó lehetősége is felmerült – írja a Szabad Európa.
A négysávos híd építési munkálatait végül 2018-ban kezdte meg a szlovén Marjan Pipenbaher tervei alapján China Road and Bridge Corporation. A 438 millió dollár, vagyis jelen árfolyamon mintegy 161 milliárd forintos beruházás költségeinek 85 százalékát az Európai Unió állja, a maradék 15 százalékot Horvátország.
Míg a horvát területet megszakító, Bosznia-Hercegovinához tartozó rövid autópályája-szakaszon fekvő Neumban borúlátóak a helyiek, félnek, hogy a híd megnyitásával az átmenő forgalom eltűnését végzetesen megsínylik majd a turistákat kiszolgáló vállalkozások, az autópályától távolabb már egész más a hangulat.
Komarnában, amely júliustól az autósok számára teljes pompájában kínálkozik fel, turisták tömegére számítanak. Egy helyi vállalkozó, Ivo Jerkovic például már javában készülődik, a városban működő étterme arculatot vált, és – a teraszról feltáruló kilátás által ihletve – a névtáblán lévő felirat is megváltozik, és azt hirdeti majd, hogy “A Híd”.