Az egész világon csak 50 olyan pilóta van, aki képes leszállni ezen a repülőtéren
Van egy aprócska repülőtér, amelyen csak 50 pilóta landolhat, és mindössze egy 2265 m hosszú aszfaltos kifutóval rendelkezik, magas hegycsúcsok veszik körbe – írja a CNN. Ráadásul a pilótáknak a leszállást teljes egészében manuálisan kell elvégezniük, radaros segítség nélkül.
“Ez a helyszín megköveteli az alapos terepismeretet. Egy rosszul megválasztott manőver, és már egy ház tetején találnánk a gépet” – mondta Chimi Dorji, a bhutáni Druk Air pilótája.
Jelenleg Bhutánban mindössze 50 pilóta rendelkezik a szükséges képesítéssel ahhoz, hogy Paróba repülhessen.
Bhután természeti adottságai rendkívül látványosak, ugyanakkor komoly kihívást is jelentenek a légi közlekedés számára. Az ország területének 97%-a hegyvidék, Thimpu főváros tengerszint feletti magassága 2 350 m, míg Paro maga is 2 250 m magasan fekszik.

A nagy magasság miatt a levegő ritkább, így a repülőgépeknek nagyobb sebességgel kell haladniuk, hogy fenntartsák a kellő felhajtóerőt. Ráadásul a kifutópálya mindkét oldalán hatalmas hegyek tornyosulnak, ami miatt a pilóták csak az utolsó pillanatban látják meg a leszállópályát.
Az időjárás sem segít
A repülés további nehézségeket rejt magában az időjárás miatt. Paro repülőtere kizárólag nappal üzemel, mivel nincs radar, és a pilótáknak vizuálisan kell navigálniuk a leszállás során.
A jó időpont kiválasztása is kulcsfontosságú: a gépeknek lehetőleg délelőtt kell landolniuk, mert délutánra az emelkedő hőmérséklet légörvényeket okozhat. A nyári monszun-időszak is nehezítő tényező: ilyenkor nem ritkák a jégesővel járó viharok sem.

A nehézségek ellenére Bhután légi közlekedése folyamatosan fejlődik. Az ország déli részén, az indiai határhoz közel, Gelephu városában egy új, nagyobb repülőtér épül, amely alkalmas lesz nagyobb gépek fogadására is. Az ország célja, hogy a jövőben Európából, Észak-Amerikából és a Közel-Keletről is közvetlen járatokat fogadhassanak.