Harkányi Árpád 10 napos Európa-körutat tett egy lakóautóval, miközben a gépjárművet csupán napi egy euróért bérelte. Élményeiről a Telexen számolt be: elmesélte, hogyan bérelhetünk olcsón lakóautót, és miként minimalizálhatjuk az utazás költségeit.
Relocation: mindenkinek jó üzlet
Az olcsó lakóautó-bérlés, vagyis a “relocation” egy kiváló lehetőség azok számára, akik jelképes összegért szeretnének kalandos, spontán utazást tenni Európában. A relocation lényege, hogy
a lakóautókat egyik városból a másikba kell eljuttatni,
amiért cserébe a bérbeadó cégek jelképes összegért használatunkra bocsátják a járművet. Ez az ajánlat a lakóautók tulajdonosainak is megéri, mert olcsóbb, mint sofőrt fogadni a járművek átszállítására. Relocation jellegű feladatokra az Imoova nevű oldalon jelentkezhetünk: a weboldal listázza a lehetséges felvevőpontokat és úti célokat.
A rendszer működése egyszerű: a jelentkezők lefoglalják a lakóautót, majd a megadott idő alatt eljuttatják azt a kijelölt célállomásra. Árpád így tett egy tíznapos túrát a németországi München és a portugáliai Porto között feleségével és három gyermekével, egy új Ford Atlas lakóautóban.
Az utazás során a család minimális költséggel járt be több európai országot is. A szállás miatt nem kellett aggódniuk: egyes helyeken ingyenesen parkolhattak, vagy a Park4Night alkalmazáson keresztül foglaltak olcsó parkolóhelyet.
A legnagyobb kiadást az üzemanyag, az autópályadíjak és a Münchenbe vezető vonat-, valamint a Portóból induló repjegyek jelentették.
“Hiába volt maga a lakóautó-bérlés napi 1 euró + 50 euró egyszeri foglalási díj, az üzemanyag és az autópályadíjak azért nagyon megdobták az összköltségeket” – írja Árpád. “Az autóba végül 2800 kilométert tettünk, és átlagban 10,7 liter dízelt evett meg százon, és néhol sajnos csak 1,8 euróért kaptuk az dízel literjét.
Ebből ki lehet számolni, hogy csak az üzemanyag kb. 200 ezer forint volt az útra.
Az autópályadíjakat nem írtam fel pontosan, de Franciaországban elég borsos árai voltak.”
A család az utazás során felejthetetlen élményekkel gazdagodott: bejárták Európa festői tájait, hegyvidéki túrákra indultak, gleccserekben és varázslatos panorámákban gyönyörködhettek. A technikai problémák azonban nem kerülték el őket: az út során hiba keletkezett a lakóautó hűtő-, illetve vízrendszerében. A problémát egy zürichi telephelyen gyorsan megoldották: a túra ezután gondtalanul folytatódott.
“Összességében elmondható, hogy a fentiek függvényében, az utazás összes költségét nézve valahol a harmad- és félár közötti áron tudunk így lakóautózni, ahhoz képest, mintha normál áron béreltünk volna” – írja Árpád. “Cserébe kicsit kötöttebb az útiterv, de mivel az öreg kontinens bővelkedik csodálnivalóban, igazából bármerre megy az ember, talál látnivalót. Egy lakóautóval pedig viszonylag magas komfortszinten lehet kalandozni, hiszen gyakorlatilag egy teljesen felszerelt minigarzonnal utazunk, amivel rengeteg helyen lehet ingyen vagy szinte ingyen éjszakázni.”