Norvégia az Atlanti út után most újabb mérnöki csúcsteljesítményre készül: itt épül a világ leghosszabb és legmélyebb víz alatti közúti alagútja, amely jelentősen javíthatja az ország közlekedését és infrastruktúráját – írja az Euronews.
A projekt a Norvégia nyugati partvidékén végigfutó E39-es európai főút része, amely Kristiansandot, Stavanger városát, Haugesundot és Bergent is összeköti. Az új alagút kiváltja majd az itt közlekedő kompokat, és gördülékenyebb közlekedést tesz lehetővé – közölte a norvég közútkezelő hatóság.
A Rogfast a norvég fjordok alatt fut majd, teljes hossza 26,7 kilométer, legmélyebb pontja pedig 390 méterre lesz a tenger szintje alatt. A tervek szerint 2033-ra készül el, és 40 perccel csökkenti majd a két nagyváros, Stavanger és Bergen közötti utazási időt.
„Stavanger Norvégia negyedik, Bergen pedig a második legnagyobb városa. Bízunk benne, hogy a projekt révén nemcsak a turisták, de a napi munkába ingázók utazása is jelentősen lerövidülhet” – mondta Oddvar Kaarmo, a Rogfast projektmenedzsere.
Körforgalom a föld alatt
Az alagút egyik különleges mérnöki megoldása Kvitsøy szigeténél egy csatlakozó alagút, ami a szigetet köti össze a fő alagúttal, és az egész rendszer egyedülálló módon két körforgalmat is tartalmaz – 260 méterrel a tenger szintje alatt.
„Már építettünk korábban is körforgalmakat alagútban, de ilyen kereszteződési megoldással – ahol két körforgalom található ugyanabban az alagútban – még nem találkoztam” – jegyezte meg Kaarmo.
Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy ha az egyik alagútszárat valamilyen okból le kell zárni, a forgalom akkor is zavartalan marad.
A kétszintes alagútrendszer a biztonságot is szolgálja. Ha egy teherautó kigyulladna, és a járművek nem tudnának megfordulni, az utasok a vészkijáratokon keresztül eljuthatnak a másik alagútágba. A biztonsági kamerarendszer pontosan nyomon követi az emberek mozgását, és segít a mentésben is.
Norvég szakértelem a sziklák mélyén
A projekt teljes költsége 25 milliárd norvég korona (kb. 2 milliárd euró), a munkálatok 2018-ban kezdődtek, és jelenleg nagyjából a felénél tartanak. Az alagutat nem előregyártott elemekből építik, mint például a Németország és Dánia között készülő Fehmarnbelt alagutat, hanem hagyományos norvég módszerrel: fúrással és robbantással haladnak a szilárd kőzetben.

Fotó: Getty Images
A Rogfast várhatóan 2033 nyarára készül el, és nem csak a személyforgalmat, de a tengeri élelmiszerek szállítását is megkönnyíti majd.
A hatóság becslése szerint 2053-ra naponta körülbelül 13 000 jármű halad majd át rajta.
„A nyugat-norvégiai partvidék népszerű turisztikai célpont. Bergen például sok látogatót vonz, és ha az új útnak köszönhetően még könnyebben elérhetővé válik, az tovább növelheti a régió idegenforgalmát” – mondta a projektmenedzser.