Németországot a legnagyobb autós nemzetek között tartják számon. Európában itt található a legtöbb saját autómárka, és szerintem igazán jól is vezetnek a németek.
Egy ilyen országban nem csoda, ha több mint 800 autó-motor múzeum található.
Kitűnő program őszi és téli hétvégékre, hiszen a legnagyobb márkák kiállítóterei nem csupán az autórajongó családtagok, hanem az autók iránt kevésbé érdeklődők számára is fantasztikus élmény nyújtanak.
Nem értek az autókhoz, de szeretek vezetni. Nőként elsősorban a formák és a történetek vonzottak a nagy autós múzeumokba. A legismertebb márkáknál és néhány, más szempontból érdekes autó-, motorkiállításon jártam Németországban, s ezeket ajánlom most nektek. Leírásaimból jól látszanak majd a kedvenceim.
A Mercedes – egy kislány és az ő lelkes papája
A stuttgarti Mercedes múzeum épülete kívülről olyan, mintha egy, a 23. században játszódó sci-fiből pottyant volna Stuttgart közepére. Nem egy tipikus múzeumépület, a múltba tekintés helyett sokkal inkább üzeni a látogatóknak az állandó fejlődést és a modernitást.
A belső tér a Mercedes-jel egy-egy ágán felfelé kúszó liftekkel, a többszintes futószalagra hasonlító kiállítási térrel, a sok-sok személy- és teherautóval, a vizionált modellekkel, szimulátorokkal s a tucatnyi műszaki érdekességgel órákra nyújt szórakozást.
Az autók mellett nemcsak a Mercedes fejlődéstörténete bontakozik ki, hanem felvillannak az adott kor főbb történelmi eseményei is. A Daimler és Benz cég (eleinte külön, majd egy cég keretében működtek) történetei közül számomra itt a névadás sztorija volt megkapó. A Mercedes név ugyanis egy, a fenti cégeken kívüli gazdag üzletemberhez köthető, aki az Osztrák–Magyar Monarchia egyik diplomatája is volt.
Emil Jellinek meggyőződéses fejlődéspárti volt, és azt vallotta, hogy az autók megváltoztatnak mindent a következő évszázadban (a próféta szólt belőle). Már 1897-ben vásárolt egy hat lóerős, szíjhajtású kéthengeres motorral ellátott Daimler járművet. Rövid autókázás után közölte a céggel, hogy a jármű túl lassú, szeretne valami gyorsabbat. Így a következő autója már nem a 24 km/h, hanem a 40 km/h végsebességű autó lett, amelyet már nemcsak vezetett, hanem értékesíteni is kezdett. A századfordulóra csak ő maga 29 autót adott el üzleti kapcsolatai révén. Abban az időben ez igen jelentős tételnek számított.
Jellinek állandóan noszogatta a Daimler és Benz céget, hogy gyártsanak gyorsabb autókat versenyekre.
Így történt, hogy a Nizza melletti autóversenyeken feltűnt egy Mercedes nevű csapat, amely az 1880-as évektől autókat gyártó Daimler és Benz cég autóival rótta a köröket.
Az autó volánjánál pedig Emil Jellinek ült, aki nem ismert kegyelmet, csak egyet, Mercedest, az első házasságából született lányát, akiről a csapat a nevét kapta. (A Mercedes név spanyol eredetű, és kegyelmet jelent.)
Az üzletember óriási potenciált látott az autóértékesítésben, s jó kapcsolatai, valamint komoly tőkéje révén állandó értékesítője lett a Daimler autóknak. A századfordulón már a fejlesztők is neki dolgoztak, hiszen az első, Wilhelm Maybach által kifejlesztett 35 lóerős versenyautót neki készítették el, és Mercedes névre keresztelték, amellyel Jellinek világraszóló sikert hozott a cégnek. Két évvel később már be is jegyezték a Mercedes márkanevet, amelyet az időközben fuzionáló cégek autói azóta is viselnek.
A stuttgarti Mercedes múzeumban azonban a név mellett még számos érdekességre bukkanhatunk.
Egy fontos tanács: csak akkor menjünk be a múzeumba, ha legalább három-négy órát tudunk rászánni.
A Porsche olyan, mint Alain Delon
A pár éve megnyílt stuttgarti Porsche múzeum – ahogyan a Mercedes is – már építészetileg is egy csoda. Az Univerzum felé hajtó Porschék Stuttgart-Zuffenhausenben, a nem mindennapi körforgalom közepén csak fokozzák a hatást. A különlegesség, az innováció, az átlagostól eltérő az, ami a látogató eszébe jut, amikor megérkezik, na de ennek így is kell lennie, hiszen a Porschéról is ez jut eszünkbe, nem?
Az én kedvenc Porschém még mindig a 911-es, lehet fiatal vagy idős. Szerencsére itt Dél-Németországban még nap mint nap látni ezeket a modelleket. Kicsit olyan érzésem van vele szemben, mint az olyan színészikonokkal, mint Alain Delon, akiknek éppen olyan jól áll az öregség, mint annak idején a fiatalság.
A Porsche múzeumban azonban sokkal több érdekességre bukkantam, mint csupán a Porschék kinézete. Én például eddig nem tudtam, hogy az első Porsche elektromos autó volt, és több mint száz éve készítette el egy magyar gyökerekkel is rendelkező gyárosnál, Egger Bélánál Ferdinánd Porsche (aki egyébként az Osztrák–Magyar Monarchia területén, mint szudétanémet született). Porsche autója már 80 km-t tudott futni egy feltöltéssel.
Az is meglepett, hogy a bádogostanoncból lett autógyártó Porsche pár évtized alatt alkotott egy hibrid autót, pár Mercedes modellt, a Volkswagen Bogarat, a Tigris tankot és a híres Renault Dauphine-t.
Hogy jön ide a kapuzárási pánik? Erre a választ akkor kapjátok meg, ha a múzeumban rábukkantok a híres 911-esre. Annyit elárulhatok, hogy azt már nem Ferdinand Porsche, hanem fia, Ferry és unokája, Butzy készítette el.
August Horch és az Audi – Zwickautól Ingolstadtig
Még ha nem is gondolnánk első ránézésre vagy hallásra, hogy a zwickaui August Horch múzeum névadója az Audi névadója is, akkor is így van. Horch tájszólásban a hören – hall, meghall ige felszólító módja: höre!, amely latinul audi. Ugye milyen izgalmas? Akkor Horch múzeuma milyen izgalmas lehet?
A múzeum középpontjában a nyugat-szászországi autótörténelem áll. 3000 négyzetméteren az Audi, a Horch, a DKW történelmi darabjait állították ki. Érdekessége még a tárgyak időrendi tematizálása, a kezdetek, a háború, majd az élet a szovjet megszállási zónában és az NDK-ban. Természetesen a híres Trabi is helyet kap a kiállítótérben, az első prototípustól (P50, 1954) az 1990-ben gyártott 1.1-es négyüteműig.
Az Audi sikertörténetének tanúi azonban Ingolstadtban lehetünk. A négy autógyártóból (Audi, DKW, Horch és Wanderer) 1932-ben alakult Auto Union AG ugyanis ebbe a bajor városba költözik át 1949-ben. Fotó10
Az ingolstadti Audi múzeum érdekessége számomra az autómotorok fejlődésének bemutatása és az Audi társadalomban elfoglalt helyét mutatja be. Fotó11
BMW, ahol az autókkal együtt fejlődtek az autóreklámok
A bajor autógyár, a BMW prezentálja az egyik legmodernebb autómúzeumot tartományi székhelyén. A BMW cég története, s így a múzeum kiállítása sem csak az autókról szól, hanem más, a cég által gyártott gépekről – turbinák, motorok, repülők, motorkerékpárok – is. Már maga az épület is egy műalkotás, a kiállítás 26 főtémája a technika és a BMW fejlődéstörténetének bemutatásával pedig lenyűgözi a látogatót.
A múzeum szerintem egyik legérdekesebb kiállítása az 1920-as évektől megjelenő BMW-reklámokat mutatja be.
Ezzel a kiállítással nemcsak az évtizedeken át megújuló BMW autókat, motorokat ismerhetjük meg, hanem betekintést nyerhetünk a reklámok fejlődéstörténetébe. Az 1920-as évek újsághirdetéseitől az 1950-es évek fényreklámjain át az 1970-es és 1980-as évek grandiózus mozi- és tévészpotjain át egészen napjainkig szolgál kiállítási tárgyakkal a múzeum ezen részlege.
A népautó múltja és jelene – Volkswagen Autómúzeum, Wolfsburg
Nemcsak a VW márka tagjaival, hanem számos prototípussal és egyedi, különleges példánnyal is megismerkedhet a látogató Wolfsburgban. Ilyen például a „filmsztár” Herbie VW Bogár vagy a teljes egészében fából készült VW Bogár, s a hidraulikus úszóművön is közlekedő vízi Golf. Láthatók az 50-es, 60-as évek álommodelljei, a Karmann Ghia, a Rometsch és a VW Samba Bus.
A VW Bogár múzeumi példányait nem lehet nem szeretni. Ahogy a híres lakókocsi, a VW Samba Bus, röviden Bulli egyes példányai is annyira cukik, hogy órákra odaragasztják a látogatót maguk elé. A Woodstock-generáció kultikus autója nem csupán egy transporter, hanem egy korszak szimbóluma is, s ez a múzeumban is nagy hangsúlyt kap.
A Balaton körül is oly sokszor feltűnt Golfok és Passatok pedig bennünket, a hetvenes években született generációt tölthetnek el nosztalgiával a múzeumban.
Az utazás szabadságának múzeuma – Hymer lakókocsi-múzeum
Erwin Hymer múzeuma a délnémet Bad Waldsee városa mellett igazi csemege egy utazó számára. Az úriember, aki a harmincas években született és mérnöki munkával töltött évtizedei alatt a lakókocsik és lakóautók hercege lett, mielőtt eltávozott volna a földi létből, összegyűjtött mindent ahhoz, hogy 6000 négyzetméternyi területen bejárhassuk a világot lakókocsival.
A tematikusan, tipikus lakókocsis úti célok köré épített múzeumban nemcsak benézhetünk egy-egy lakókocsiba és magunkba szippanthatjuk ennek az utazási formának az illatát (helyenként a szagát), hanem megcsapja a látogatót a vándorélet szabadságának szele is.
A múzeum kiállítási anyaga több mint száz évet ölel fel, és miközben az időben haladunk előre, térben is eljutunk az Alpoktól az olasz Riviéráig, Marokkótól Indiáig, a Szaharától Norvégiáig és az Egyesült Államokig.
Az én egyik kedvencem a múzeumban az a kanyarodási útmutató, amely az Alpok hágóira autók után kötött lakókocsival merészkedőknek nyújtott segítséget.
Bepillantva a lakókocsikba, lakóautókba, olyan érdekességeket fedezhetünk fel, mint nagyanyáink rezsóját az 1956-os Westfalia Campingben, vagy az angol szállodákban és lakásokban használatos csaptelepeket az angol Coventry Steel Caravans Knight 49-ben.
A hab a tortán egy 1959-es Mikafa Reisemobil de Lux, amelynek alakjában egy régi áfészes Robur köszön vissza. Fotó15 és Fotó16
Európa legnagyobb Forma–1-es kiállítása és a Maybach – Sinsheim és Speyer
Heilbronn közelében található a sinsheimi Technikai Múzeum, ahol sportautókkal, oldtimerekkel, haszonjárművekkel, repülőkkel, motorokkal és Európa legnagyobb Forma–1-es kiállításával találkozhatunk. Az oldtimerek között igazi ritkaságokkal szolgálnak, mint az 1898-as Mors lánchajtású, vagy az első futószalagon gyártott Ford T-Modell-lel. Alig harmincpercnyi autózásra található a múzeum testvére, a speyeri Technikai Múzeum, ahol minden luxuslimuzin ősapját, a Maybach Zeppelint (1921) csodálhatjuk meg számos egyéb oldtimer autó társaságában.
Krimibe illő hely – a német rendőrség oldtimer múzeuma, Marburg
Aki ismeri és szereti a német krimiket, esetleg a régebbieket is látta már, annak sok ismerős autó lesz ebben a múzeumban. A rend őreinek életében is óriási szerepet játszott az autó, az autók fejlődése az elmúlt néhány évtizedben. Ezt a fejlődést követi nyomon a múzeum közel nyolcvan autójával, köztük olyannal, mint az 50-es évek sztárja, az Opel Rekord P1. Láthatóak itt ezenkívül rendőrségi motorok, vízágyúk, tehergépkocsik egykori rendőrségi szolgálatból.
Ha kíváncsiak vagytok, hogy milyen autómúzeumok vannak még Németországban, akkor a listát itt böngészhetitek.