A tavalyi évhez képest 300 ezerrel többen üdültünk, pihentünk augusztusban beföldön. Ha kicsit bővebb időszakot, például a nyári hónapokat nézzük, a magyarság 30%-a lakott, üdült, pihent valamilyen kereskedelni szálláshelyen. Ha nem is értük el a tavalyi számokat, jelentős mértékben meg lettek közelítve, külföldi turisták nélkül is – tudatta Guller Zoltán, a a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója az MTÜ legújabb podcastjában.
Külföldiek nélkül is ment a turizmus
– A Covid-járvány nyilvánvalóan alapjaiban írta űt a turizmus történetét ebben az évben, a külföldi turisták értelemszerűen nagyon nagyon hiányoznak nekünk – főleg Budapestről és a nagyobb fürdővárosokból. Azonban az látszik, hogy a belföldi turizmus élénkülése tovább folytatódott, júliusban 1,2 millió magyart számoltunk belföldi turistaként, augusztusban már 1,5 millióan kerestünk fel szálláshelyeket – és ebbe nem számoljuk bele a nyaralótulajdonosokat… – kezdte Guller Zoltán, hozzátéve: idén nyáron azok, akik nem mentek külföldre, leginkább a minőségi szolgáltatásokat és szolgáltatókat keresték, nagy népszerűségnek örvendett a körülben például Balatonfüred. A vezérigazgató leszögezi: büszkén kijelenthetjük, hogy a belföld lett az új külföld.
Változásokra van szükség
A tavalyi év volt a legerősebb turizmus szempontjából, azonban idén külföldi turisták nélkül is szép szám kerekedett. Még mindig van azonban hova fejlődni. Guller megosztotta aggályait a fővárossal kapcsolatban:
– Budapest kitettsége a külföldi turistáknak 90% közelében van, ez a szám Ausztriában 80, Rómában 68, Londonban 51, Párizsban 50 %. Azon el kell gondolkodniuk a szolgáltatóknak, hogy lehet-e ilyen mértékben kitenni a várost a külföldi turistáknak, lehet-e olyan éttermeket üzemben tartani, ahol csak külföldiek járnak – valószínűleg nem. Azt gondolom, hogy nagyon nagy a baj, a kormány szerintem itt is amit tudott – adójárulék, hitelprogramok – segítette az ágazatot, és azt gondolom, a fővárosi önkormányzatnak most már valamit tennie kell – mondta a szakember, hozzátéve: meg kell próbálni ajánlatokkal bombázni a vidáki Magyarországon élőket, felcsábítani őket, tehát még többet kell tenni azért, hogy a belföldi turisták jöjjenek Budapestre.