A felülvizsgált üzleti terv értelmében a Norwegian mintegy 50 darab Boeing 737-es típusú repülőgépet működtet 2021-ben, majd a következő évben 70 körülire emeli ezt a számot. A vállalat légiflottája jelenleg még nagyjából 140 repülőből áll, ideértve azt a 35 darab Boeing 787 Dreamliner típusú gépet, amelyek 2020 márciusa óta vesztegelnek a földön. Jacob Schram, a Norwegian Air Shuttle vezérigazgatója a döntést kommentálva úgy fogalmazott: mindig a rövid távú hálózat képezte a vállalat gerincét, és ez lesz a jövőbeni rugalmas üzleti modell alapja is. Elismerte azonban, hogy az átalakítás komoly létszámleépítéssel jár, további mintegy kétezer munkavállalót kell elbocsátaniuk. Az egész világon elterjedő koronavírus-járvány előtt még több mint tízezren dolgoztak a cégnél. A vezérigazgató a járvány miatt bevezetett utazási korlátozásokról beszélve rámutatott, hogy a 2020-as év “rendkívül nagy kihívást” jelentett.
A Norwegian Air Shuttle szédületes gyorsasággal nőtte ki magát Európa harmadik legnagyobb diszkont légitársaságává és a New Yorkot kiszolgáló legnagyobb külföldi utasszállítóvá. A turizmusra és az utazásokra súlyos csapást mérő járvány azonban szinte megoldhatatlan helyzetet eredményezett, mivel a hosszú távú járatok üzemeltetésére fókuszáló cégnek a nagyarányú kínálatbővítés miatt jelentős adósságai keletkeztek. Tavaly decemberben Írországban és Norvégiában is csődvédelmet kért és kapott a vállalat, amivel időt nyert masszív adósságállományának átalakítására.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy tavaly decemberben átlag napi kilenc repülőgép üzemelt, és főleg belföldi útvonalakon közlekedtek. Alig 130 ezer utast szállítottak, ami 94 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 2,17 milliónál. Az egész évet tekintve közel 6,9 millió utas vette igénybe a Norwegian Air szolgáltatásait, ami 81 százalékkal marad el a 2019-es 36,19 milliótól.
A hosszú távú járatok leállításával becslések szerint mintegy 60 százalékkal, 20 milliárd norvég koronára (2,4 milliárd amerikai dollárra) tudja csökkenteni adósságát a Norwegian Air Shuttle.
A vállalat emellett 4-5 milliárd korona friss tőke bevonására készül, illetve támogatást kért a norvég állam segélyalapjából is. A norvég légiközlekedési vállalat hiteleinek és tartozásainak állománya tavaly szeptember végén már 66,9 milliárd koronán (7,7 milliárd dolláron) állt. A részvényesek tavaly decemberi közgyűlésükön megszavazták a menedzsment adósságátütemezési tervét.