Belföld
2025. január 08.
Óriási változás jön a MÁV-Volán-csoportnál: ennyi pénzt kapsz vissza, ha késik a vonatod, buszod
Lázár János szerdán KözlekedésInfó címmel tartott sajtótájékoztatót, amelyen több bejelentést is tett a vonat- és buszközlekedés megújításával kapcsolatban.
Az építési és közlekedési miniszter a szerdai sajtótájékoztatóján elismerte, hogy “komoly problémák vannak a közszolgáltatásokkal” a tömegközlekedésben, de szerinte a mobilitás ennek ellenére is biztosított 4,5 millió ember számára az országban.
A 2025-ös évre Lázár János 10, a közösségi közlekedés színvonalát várhatóan érdemben javító vállalást tett. Ezek a következőek:
- Új intézményként bevezetik a késéi biztosítás intézményét. Június elsejétől a busz vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a vonata vagy a busza 20 percet vagy azt meghaladó mértékben késik. Ez egy objektív felelősség: az utasnak nem kell semmit tennie, nem kell semmit bizonyítania, sem bürokratikus eljárásban részt vennie. Aki telefonos applikációval vette a jegyét, az automatikusan visszakapja az összeget a bankszámlájára. Aki az interneten, automatában vagy a jegypénztárnál vásárolt jegyet, az az úti cél befejezése után a célállomás jegypénztárában a jegy leolvasásával kapja vissza a jegy árának felét. A visszatérítés a bérletesekre is vonatkozik: ha a havi bérletes adott hónapban azzal szembesül, hogy legalább 5 alkalommal, alkalmanként legalább 20 percet késett a járata, akkor a következő havi bérletből 10% kedvezményt kap. Mindehhez a MÁV applikációban be kell majd kapcsolni az új funkciót, a “késési biztosítást”.
- 2026. január elsejére a MÁV- és Volán-csoport összes mosdóját felújítják. A MOL-benzinkutakhoz hasonló rendszert terveznek, tehát a nagyobb pályaudvarokon a mosdók használata fizetéses lesz, de a MÁV- és Volán-csoport utasai ingyen használhatják akár applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel.
- Április 1-jétől minden Intercity-járaton takarítószemélyzet fog szolgálatot teljesíteni.
- 2026. április 30-áig ezer darab új autóbuszt vásárolnak.
- Megerősítik a mozdonyflottát: jelenleg 50 darab korszerű a napi 200 darabos villanymozdony-állományból. Vállalják, hogy 2026 nyaráig minden második mozdony megújul.
- Csökkentik az Intercity-kocsik esetében fennálló hiányt. A nyári főszezonra 100 felújított kocsi áll pályára. Ezen felül idén 330 milliárd forint értékben megrendelnek 285 darab vadonatúj kocsit is.
- A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et, már csak egy kis rész képezi Ausztria tulajdonát. Átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe: Győr, Vas, Zala, és részben Veszprém megye vasúti közlekedését a GYSEV veszi át, az ott dolgozó MÁV-munkavállalók GYSEV-es munkavállalók lesznek, a vasúti pálya a GYSEV üzemeltetésébe kerül. A GYSEV járműveit pedig beforgatják a magyarországi közlekedésbe. 11 darab új Stadler motorvonatot rendeltek a GYSEV-nél. Ausztriából nem fog kivonul a GYSEV, itthon pedig növelik a kapacitását.
- A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást. Új szolgáltatás alakítanak ki: a MÁV-buszt. Ezek erősítő buszjáratok lesznek. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére.
- Klímagarancia a 2025-ös évre: aki jegyet vásárol, az idén már tudni fogja, hogy azon a járaton van-e klíma. Vagy klímás autóbusz, vagy klímás vonat mindenképpen rendelkezésre fog állni ugyanazon az útvonalon nyáron.
- Áprilisban elindul a MÁV+ új applikáció, amely folyamatosan bővülő szolgáltatásokkal az év második felére lesz teljesen készen. Addig a régi MÁV-applikáció is működni fog.