A Belgrád mellett sokáig veszteglő hadihajó állapota az elmúlt száz évben nagyon leromlott, sokáig kavicsszállító uszályként használták a Száva folyón.
Hosszú volt az út a hadihajótól a múzeumig
A hajó felújítása többször is felmerült, hiszen a Bodrog a szerb és az osztrák-magyar örökség egyedülálló emlékének számít, korábban azonban erre nem volt lehetőség.
A felújítása hat évvel ezelőtt kezdődött meg, először a külső munkálatokat végezték el, majd az elmúlt két évben a belső, múzeumi rész kialakítása történt meg.
A hajót 2005-ben részleges örökségvédelem alá helyezték, és ezzel megmentették attól, hogy a bontóba kerüljön, a felújítására azonban csak 2013-ban hoztak létre munkacsoportot. A munkát a vajdasági Apatinban végezték el.
Az eredeti tervek szerint 2018. november 11-én, az első világháború lezárásának századik évfordulóján adták volna át a múzeummá alakított hajót, ám a nagyon alacsony vízállás miatt csak 2019 elején sikerült Apatinból Belgrádba úsztatni, ahol a belső, múzeumi részt kialakították.
Titkos támadás a szerb főváros ellen
A monitor hadihajótípust a sekély vízű kikötőkben és folyókon való használatra fejlesztették ki. A Bodrogot 1904-ben bocsátották vízre az újpesti hajógyárban a legkorszerűbb hajózási és hadi felszereléssel. Belgrádba tíz évvel később, 1914. július 28-án került.
A Bodrog vezette az Osztrák-Magyar Monarchia titkos, több ezer katonával végrehajtott támadását, amelynek célja Belgrád elfoglalása volt.
A város védői azonban tüzet nyitottak a hajókra, a katonákat szállító hajók felborultak, és mintegy ezren vesztették életüket. A szerb katonák felrobbantották a vasúti hidat is, így akadályozták meg a szárazföldi támadást.
Két hadsereget is szolgált
A Bodrog a háború első két évében a Duna szerbiai szakaszán teljesített szolgálatot, majd Romániába vezényelték. A háború végén a visszavonuló hajók védelmét látta el, végül ez lett az egyetlen hajó, amely nem jutott haza, 1918. október 31-én egy homokzátonyon megfeneklett.
A szerb hadsereg elkobozta, átnevezte, és Sava (Száva) néven saját szolgálatába állította, így a második világháborúban és azt követően a jugoszláv hadsereg hajójaként működött 1962-es “nyugdíjazásáig”.
(MTI)