Átadták az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti tíz kilométeres szakaszát, és az Európában is egyedülálló szerkezetű, új tiszaugi Tisza-hidat szerdán.
A fejlesztéssel az M44-es három megyét kapcsol össze: Békés és Jász-Nagykun-Szolnok után benyúlik már Bács-Kiskun megyébe is.
A gyorsforgalmi út 125 kilométer hosszúságú főpályáját és a mintegy 50 kilométernyi kapcsolódó közutat csaknem 400 milliárd forintból építik meg 2025-re, ebből 2019 ősze óta a 88 kilométer hosszúságú, Lakitelek és Békéscsaba közötti szakasz készült el.
Az M44-es Lakitelek és Tiszakürt közötti 10 kilométeres szakasza az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével épült meg nettó 51,3 milliárd forint értékben.
Az M44-es új és korábban átadott szakaszai sem lesznek fizetősek januártól az e-matricás rendszerben.
Ekhós szekér a folyó felett
Túlzás nélkül állítható, hogy a szerdán átadott útszakasz ékessége az Európában egyedülálló szerkezettel rendelkező, új Tisza-híd.
Mint korábban megírtuk, az 556 méter hosszú hídból a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést, a legnagyobb szabadnyílása pedig 152 méteres lesz.
A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt, a szerkezetet egy ekhós szekérhez hasonlít.
A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel van a pilonokhoz rögzítve. A hídpilonok végső magassága 41,6 méter.
Az M44-es gyorsforgalmi út egy-két éven belül eléri az M5-öst, és ezzel az országhatártól Budapestig gyakorlatilag kétszer két sávon lehet közlekedni majd.
(MTI)