A 3-as metró felújítása átível önkormányzati ciklusokon, kívül áll a pártpolitikán, az egész ország közös ügye – hangsúlyozta a felújított szakasz ünnepélyes átadásán Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely felidézte, hogy a beruházás az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat közreműködésének köszönhetően valósulhatott meg.
A főpolgármester köszönetet mondott az előző városvezetésnek is, amiért elindította a projektet, megköszönte továbbá a főváros cégeinek és a kivitelezőknek az “elképesztő munkát”, amellyel határidőre sikerült átadni a három állomást. Mint kiemelte, a három felújított megállót akadálymentesítéssel látták el. Ez nemcsak gyakorlati kérdés, hanem egyfajta filozófia is:
“Budapest mindannyiunk közös otthona”
– fogalmazott.
Karácsony Gergely köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért is, hozzátéve: folytatni szeretné a párbeszédet a kormányzattal a következő metrófejlesztésekről. A most felújított megállók sok kulturális idézetet hordoznak:
a Kálvin téri megálló Bartók Cantata Profanája előtt tiszteleg, a Corvin-negyedben pedig a Star Wars-filmekre utaló födémszerkezet alakult ki, amely a hiperűrugrást idézi meg
– közölte.
Tarlós István volt főpolgármester, és Karácsony Gergely főpolgármester kezet fog, balról Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója. (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Tarlós István volt főpolgármester, országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott emlékeztetett arra, hogy a 3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító viszonylata, amely több utast szállít, mint a MÁV. A most felújított három állomás az első szakaszban készült el, a vonal legmélyebb részén – mondta. Tarlós István felidézte, hogy a 2017-ben kezdődött rekonstrukció három ütemben valósul meg: először az északi szakasz készült el Újpest és a Lehel tér között, majd a déli rész Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest között. A legnehezebb, középső szakasz rekonstrukciója 2020 márciusában indult.
AZ EU 2018-ban hagyta jóvá a projekt támogatási szerződését, a kormány töblettámogatásával együtt a főváros jelenleg mintegy 217 milliárd forintot fordíthat a megvalósításra. Ez Budapest utóbbi nyolc évének legnagyobb műszaki beruházása, amelyhez a kormány kezdettől támogatólag állt – ismertette az előzményeket.
Tarlós István elmondta, hogy a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák mind kiemelt jelentőségű állomások, melyek teljes körű akadálymentesítéséről már az előző városvezetés megállapodott 2017-ben. Magyarországon itt készültek először közforgalmú ferdepályás liftek – hívta fel a figyelmet a mozgólépcsők mellé épült felvonókra.
Ez a “nagyszabású és bonyolult mélyépítési feladat” két városvezetés és a kormány közös teljesítménye – hangsúlyozta Tarlós István. Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte annak jelentőségét, hogy “az elmúlt időszak legnagyobb közlekedési beruházása” során határidőre adták át a három megállót, noha a munkálatokat nehezítette a világjárvány, az ukrajnai háború és az is, hogy felújítás közben részlegesen működik a metró.
A következő tíz hónapban még folytatódik a munka, és az M3 teljes vonalát 2023. március 15-én adják át a közönségnek
– közölte Bolla Tibor.
A Budapesti Közlekedési Központ korábbi tájékoztatása szerint szombat délutántól Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár a 3-as metró a déli szakaszon, de az állomás átépítése miatt a Nagyvárad téren nem állnak meg a szerelvények.
(via MTI)